چکیده:
سابقه و هدف: برنامه ریزی درسی یکی از ابزارهای مدیریت است که زمینه منطقی اتخاذ تصمیم را فراهم
می سازد. برنامه ریزی، کوششی است آگاهانه و منظم برای انتخاب بهترین روش موجود برای دستیابی به
اهداف مخصوص. بنابر این، برنامه ریزی درسی، به تدابیری اطلاق می شود که در محیط آموزشی اجرا
می شود. این تدابیر شامل مولفه های اهداف، روش های یادگیری، انتخاب محتوا، تجربیات فراگیران،
تکنولوژی آموزشی، زمان، مکان و همچنین ارزشیابی می شود. مراحل برنامه ریزی، شامل تعیین هدف،
انتخاب روش و وسیله، اجرا و ارزشیابی است. در اصل برنامه ریزی، یک طرحی است که باید گام به گام
و مطابق اصولی خاص پیش برود.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های
محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش آموزش وپرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی است. در واقع، کیفیت فعالیت
سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی، به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد. کیفیت در
حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است به طوری که ارتقای آن مهمترین وظیفه
وزارت آموزش و پرورش است. مقصود از آموزش و پرورش، همان آموزش وپرورش رسمی ای است که
از دوره ابتدایی شروع و با اتمام دوره متوسطه به پایان میرسد و نهادآموزش و پرورش کشور، وظیفه
اجرای آن را بر عهده دارد.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که امروزه و در قرن بیست و یکم توجه جدی به
امر مهم آموزش و پرورش، از اهداف کلیدی و مهم دولتها محسوب میشود. مخصوصا افزایش کمی
دانش آموزان با توجه به کمبود امکانات و منابع کیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی را در اولویت
اول برنامه ها قرار داده است. بیشک در حرکت به سمت جهانی شدن، کیفیت، یک عامل تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
کار برنامه ريزان درسي، يادگيري تخصصي و آگاهانه است که براي هدايت استعدادها و علاقه هاي کودکان ، به سوي مشارکت فعال و موثر درزندگي اجتماعي محلي و جامعه بزرگتر انجام ميگيرد.
استفاده از هنر و آموزه هاي آن در برنامه درسي، از ديگر روش هاي پيشنهادي در تربيت خلاق افراد برشمرده شده است تورنس (١٣٧٢)، در مورد تمايل عميق کودکان دوره ابتدايي به نقاشي، مي نويسد: «سيلان شفاهي يا سهولت در بيان ، کندتر از سيالي تصويري پرورش مييابد.
هدف هاي آموزش برنامه ي درسي افزايش تواناييهاي عمومي و کش علايق دانش آموزان از طريق ارائه ي انواع گسترده اي از تجار حرفه اي است [١٧].
يکي از ابعاد اساسي نظام آموزش وپرورش ابتدايي، موضوع برنامه ريزي درسي و برنامه درسي اين دوره است .
نظام برنامه درسي آموزش ابتدايي ايران توجه متعادلي به حيطه هاي سه گانه يادگيري شده و اهداف تدوين شده در حوزه شناختي و مهارتي است .
آموزش وپرورش نيز براي دستيابي به اهداف خود در زمينه هاي گوناگون ، به برنامه ريزي نيازمند است .
اگر آموزش ابتدايي در سطح گسترده اي صورت بگيرد و اکثريت يا تمام کودکان واجب التعلم ايراني را تحت پوشش قرار بدهد، ميتواند، بيسوادي را در کشور ريشه کن کند اوج موفقيت برنامه ريزي درسي، زماني است که به تمام مولفه هاي تاثيرگذار در برنامه درسي توجه شود و قابليت هاي آن را براي پرورش بيشترين ابعاد وجودي دانش آموزان به کار گرفته شود.
طراحي نظام هاي آموزشي، ترجمه دکتر هاشم فردانش ، تهران : انتشارات سمت ــ سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي.