چکیده:
طراحی و تدوین برنامه درسی، همیشه یکی از مهمترین دغدغه های هر سیستم آموزشی بوده است، از
جانب دیگر، هر فردی با ورود به سیستم آموزشی به دنبال کسب موقعیت شغلی و حرفه ای بهتری میباشد،
موقعیتی که بتواند شرایط فرد را قبل و بعد از آموزش تغییر دهد، و بین یک فردی که تحت تعلیم آموزش
عالی بوده با فردی که بدون هیچ گونه آموزشی بوده است تفاوت وجود داشته باشد، از این رو در این
پژوهش به بررسی مسائلی که بر اشتغال فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی تاثیر گذار است پرداخته شده و
در این راستا از روش کتابخانه ای استفاده شده است، و در نهایت پژوهشگران دریافتند که، عدم انطباق
دروس دانشگاهی و نیازهای شغلی جامعه باعث ایجاد مشکلاتی در راستای اشتغال فارغ التحصیلان رشته
علوم تربیتی شده است، و حمایتهای سیاسی و حکومتی و ایجاد فضای مناسب برای اشتغال فارغ
التحصیلان مورد دیگری هست که باید در در راستای مشکلات اشتغال به آن پرداخته شود، و برنامه ریزی
درسی دانشگاهی باید به سمت انطباق با نیازهای جامعه برود و حمایت های دولتی در جهت اجرای این
برنامه های درسی به وقوع بپیوندند.
خلاصه ماشینی:
بتول شهبازي چکيده طراحي و تدوين برنامه درسي، هميشه يکي از مهمترين دغدغه هاي هر سيستم آموزشي بوده است ، از جانب ديگر، هر فردي با ورود به سيستم آموزشي به دنبال کسب موقعيت شغلي و حرفه اي بهتري ميباشد، موقعيتي که بتواند شرايط فرد را قبل و بعد از آموزش تغيير دهد، و بين يک فردي که تحت تعليم آموزش عالي بوده با فردي که بدون هيچ گونه آموزشي بوده است تفاوت وجود داشته باشد، از اين رو در اين پژوهش به بررسي مسائلي که بر اشتغال فارغ التحصيلان رشته علوم تربيتي تاثير گذار است پرداخته شده و در اين راستا از روش کتابخانه اي استفاده شده است ، و در نهايت پژوهشگران دريافتند که ، عدم انطباق دروس دانشگاهي و نيازهاي شغلي جامعه باعث ايجاد مشکلاتي در راستاي اشتغال فارغ التحصيلان رشته علوم تربيتي شده است ، و حمايت هاي سياسي و حکومتي و ايجاد فضاي مناسب براي اشتغال فارغ التحصيلان مورد ديگري هست که بايد در در راستاي مشکلات اشتغال به آن پرداخته شود، و برنامه ريزي درسي دانشگاهي بايد به سمت انطباق با نيازهاي جامعه برود و حمايت هاي دولتي در جهت اجراي اين برنامه هاي درسي به وقوع بپيوندند.
رشته علوم تربيتي يکي از رشته هاي دانشگاهي است که هدف آن تربيت متخصصان لازم براي پرداختن به مسائل و نيازهاي آموزشي کشور است اما متاسفانه کمي سازي دانشگاه ها و عدم ايجاد مهارت لازم در فارغ التحصيلان اين رشته منجر به جمعيت عظيم افراد بيکار در اين رشته تحصيلي شده است ، لذا هدف تحقيق حاضر بررسي مشکلات و موانع برنامه درسي آموزش عالي مبتني بر اشتغال محوري در شاخه علوم تربيتي است .