چکیده:
مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک دلبستگی در شناخت اجتماعی دانشجویان بود. روش: جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز رشت که در سال سال تحصیلی 99-1398مشغول تحصیل بودند، میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 309 دانشجو انتخاب شدند. دادهها به وسیلۀ شاخصهای ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، سبک دلبستگی (هازن و شیور، 1987) و شناخت اجتماعی دانشجویان (نجاتی، کمری و جعفری، 1397) را تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج نشان داد بین شناخت اجتماعی دانشجویان با انعطاف پذیری شناختی و سبک دلبستگی ایمن همبستگی مثبت معنادار و با سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا همبستگی منفی معنادار وجود دارد (05/0.(p <همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که انعطاف پذیری شناختی 49/0 و سبک دلبستگی اجتماعی02/0 واریانس شناخت اجتماعی دانشجویان را به طور معناداری پیش بینی نمودند (05/0.(p <نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که انعطاف پذیری شناختی و سبک دلبستگی در شناخت اجتماعی دانشجویان نقش تعیین کنندهای دارند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of cognitive flexibility and attachment style as predictors of student social cognition. Method: statistical population was comprised of all students in Payame Noor University of rasht city who have been studying between 2019-2020. Using cluster sampling method, a group of 309 students were selected. Data were analyzed by correlation coefficient and regression analysis. The participants completed the items of Cognitive Flexibility Inventory (Dennis & Vander Wal, 2010), attachment styles questionnaire (Hazan & Shaver, 1987) and student social cognition questionnaire (Nejati, Kamari & Jafari, 2018). Results: Results showed that there were a significant positive correlation between cognitive flexibility and secure attachment with social cognition and significant negative correlation between avoidant and ambivalent attachment with social cognition. Also, regression analysis showed that cognitive flexibility 0.49 and avoidant attachment style 0.02 significantly predict student social cognition (p < 0.05). Conclusion: The findings of this research indicated that cognitive flexibility and attachment style have basic role in student social cognition.