چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل آنومی سازمانی انجام گرفت که از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران دستگاههای اجرایی شهر خرمآباد هستند که در فاز کیفی 21 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در فاز کمی 55 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد که در نتیجه آن 9 عامل اصلی در شکلگیری آنومی سازمانی شناسایی شد. در بخش کمی، مدل آنومی سازمانی در چهار سطح با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری فازی طراحی شد که در آن سوء مدیریت بهعنوان عامل اصلی مؤثر در شکلگیری آنومی سازمان در سطح چهارم مدل جای گرفت. ابهام هنجاری و ناتوانی در انگیزش کارکنان در سطح سوم، عدم ثبات مدیریت، ضعف در مدیریت عملکرد، ناکارآمدی سیستم ارتباطات و عدم برخورداری سازمان از ظرفیت تغییر در سطح دوم و ناکارآمدیهای سیستم مدیریت دولتی و امنیت شغلی بالا در سطح یک مدل جای گرفتند که این امر ضرورت توجه به شایستهسالاری در انتصاب مدیران سطوح مختلف سازمانی را آشکار میسازد که پیرو آن از طریق طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی کارآمد و اثربخش میتوان مقابله هر چه بیشتر با عوامل ایجاد کننده آنومی در سازمان را متصور بود.
خلاصه ماشینی:
آنومی سازمانی مـی توانـد گـذرا یـا دائـم باشـد، امـا 1- Schmiedel, Müller & Brocke 2- Corley, Bozeman, Zhang & Tsai 3- Zoghbi, Lara & Guerra-Báez 4- Hodson 5- Adam-Troian et al 6- Teymoori et al زمانیکه بحران آنومی دامن گیر سازمان شود؛ عدم کارکرد درست نقش ها، عدم هم سویی اهـداف فردی و سازمانی، بروز مشکلات در کنش های متقابل بین افراد منجـر بـه عـدم دسـت یـابی بـه اهداف فردی و به تبع آن اهداف سازمانی می شود و سازمان دچار افول بهرهوری مـیشـود (ابـرو، آگوئر و فلوری ١، ٢٠١٨: ٥٤).
(1122 :2018 به عبارت دیگر در کنش متقابل میان کارکنـان در سـازمانهـای دولتـی، وجـود هنجارهـا و الگوهای تعیین کننده رفتار سازمانی سبب تحقق نظم و تعادل در سـازمان مـی شـود کـه وجـود 1- Abreu, Aguiar & Fleury 2- Bryson, Edwards & Van Slyke 3- Bert, Walker & Monster آنومی در سازمان و ناکارآمدی هنجارها، بی اعتمادی به قوانین ، نهادها و درمانـدگی در برقـراری تعاملات پویا در سلسـله مراتـب سـازمانی را در پـی داشـته کـه ایـن امـر سـازمان را در معـرض فروپاشی ساختارها و بی سازمانی نهادینه شده قرار می دهد که در چنین شرایطی عـدمکیفیـت و آشفتگی در ارائه خدمات عمومی و نارضایتی آحاد مردم از نحوه عملکرد سازمانهای دولتـی دور از انتظار نیست .