چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول شهر آستارا در سالتحصیلی 1400-1399 بودند. تعداد نمونه پژوهش 40 نفر بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آموزش شفقت به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس وضوح تصور از خود (کامپبل و همکاران، 1996) و مقیاس سطوحخودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. برای گروه آزمایش هشت جلسه 70 دقیقهای آموزش شفقت به خود اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تاثیر معناداری بر بهبود وضوح تصور از خود درونی (01/0> , P76/8F=) و کاهش خودانتقادی مقایسهای (01/0> P 83/6F=) و خودانتقادی درونی (01/0> , P83/6F=) در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی داشت. براساس این نتایج میتوان بیان کرد این روش آموزشی/ درمانی میتواند از سوی روانشناسان مدارس به منظور بهبود کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassion training on reducing self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included all first-grade high school students in Ardabil city in the academic year 2019-2020. The number of research samples was 40 people who were selected by the targeted sampling method and were randomly divided into two groups of self-compassion training (20 people) and a control group (20 people). In order to collect the data, the Self-concept clarity Scale (Campbell et al, 1996) and the levels of self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) were used. Eight 70-minute compassion training sessions were performed for the experimental group. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test was used to analyze the data. Findings showed that self-compassion training had a significant effect on improving self-concept clarity (F=8.76, P<0/01) and reducing comparison self-criticism (F=8.14, P<0/01) and internal self-criticism (F=6.83, P<0/01) was present in students with physical disabilities. Based on these results, it can be stated that this educational /therapeutic method can be used by school psychologists to improve the reduction of self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٥، شماره پياپي ٦٢، مرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(5), 2021 اثربخشي آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادي و بهبود وضوح تصور از خود در دانش آموزان داراي معلوليت جسماني The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities * علي آسايش (نويسنده مسئول ) Ali Asayesh Ph. D in Psychology, Department of Psychology, دکتري روان شناسي ، گروه روان شناسي ، دانشگاه محقق اردبيلي ، اردبيل ، Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش شفقت به خود بر کاهش effectiveness of self-compassion training on reducing سطوح خودانتقادي و بهبود وضوح تصور از خود در دانش آموزان داراي self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities.
disabilities نوع مقاله : کاربردي دريافت : اسفند ٩٩ پذيرش : اسفند ٩٩ ويرايش نهايي : مرداد ١٤٠٠ اثربخشي آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادي و بهبود وضوح تصور از خود در دانش آموزان داراي معلوليت جسماني The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept… مقدمه براساس ديدگاه سازمان جهاني بهداشت ،١ معلوليت ٢مجموعه اي از اختلالات جسماني يا ذهني است که فرد را از ادامه زندگي مستقل فردي و اجتماعي باز مي دارد (باري، کلارک و جنکينز،٣ ٢٠١٣).