چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی تاثیر کیفیت درک شده، دلبستگی به برند و اعتماد مشتری بر وفاداری مشتری به محصولات سازگار با محیط زیست می باشد. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کمی است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی – همبستگی می باشد. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از روش میدانی که شامل مصاحبه و پرسشنامه و کتابخانه ای شامل کتب، پایان نامه ها، مقالات و... استفاده شده است. همچنین اطلاعات اولیه از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد بررسی کلیه مشتریان محصولات ارگانیک شهر تهران میباشد که حجم آن نامحدود می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۸۴ نفر برآورد شد که از روش نمونهگیری تصادفی از بین مشتریان محصولات ارگانیک شهر تهران انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق به وسیله نرم افزار SPSS۱۹ و LISREL ۸.۵۴ انجام گردیده است. کلیه فرضیات تحقیق نشان می دهد که کیفیت درک شده بر وفاداری مشتری، کیفیت درک شده بر دلبستگی به برند، دلبستگی به برند بر وفاداری مشتری و اعتماد مشتری بر وفاداری مشتری تاثیر دارند ولی کیفیت درک شده بر اعتماد مشتری تاثیر ندارد.
The purpose of this study is to identify the impact of perceived quality, brand commitment and customer trust on customer loyalty to environmentally friendly products. The approach of the present study is quantitative. This research is based on the purpose of the applied type and in terms of nature of the descriptive-correlation type. In order to collect information in this research, the field method which includes interviews and questionnaires and a library including books, dissertations, articles, etc. have been used. Basic information was also collected through a questionnaire. The statistical population is all customers of organic products in Tehran, the volume of which is unlimited. The sample size was estimated to be 384 people using Cochran's formula which was selected by random sampling method from customers of organic products in Tehran. The analysis of research hypotheses was performed by SPSS19 and LISREL 8.54 software. All research hypotheses show that perceived quality affects customer loyalty, perceived quality affects brand attachment, brand attachment affects customer loyalty and customer trust affects customer loyalty, but perceived quality does not affect customer trust.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر کیفیت درک شده و وفاداری مشتری برابر با 36/2 است؛ و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1&96/1- [قرار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر کیفیت درک شده و دلبستگی به برند برابر با 67/3 است؛ و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1&96/1- [قرار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر کیفیت درک شده و اعتماد مشتری برابر با 34/1 است؛ و از آن جا که این مقدار در داخل بازه ی ]96/1&96/1- [قرار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر دلبستگی به برند و وفاداری مشتری برابر با 68/2 است و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1&96/1-[ قرار دارد.
An investigation on the linkage between purchase intention and service quality in the E-commerce context, International Conference on Innovative Computing and Communication and Asia-Pacific Conference on Information Technology and Ocean Engineering, 304 - 307 Marakanon, Lalinthorn, Panjakajornsak, Vinai, 2017, Perceived quality, perceived risk and customer trust affecting customer loyalty of environmentally friendly electronics products, Kasetsart Journal of Social Sciences 38, 24-30.