چکیده:
یکی از روشهای جلب رضایت مشتریان در اماکن ورزشی، استفاده از عناصر زیباشناختی در کنار ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش میانجیگری کیفیت خدمات در رابطه میان زیباشناختی و رضایتمندی مشتریان در اماکن ورزشی استان مازندران است. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق، ورزشکاران فعال در 320 سالن ورزشی در سطح استان مازندران بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه زیباشناختی کیا (1393)، کیفیت خدمات لیو (٢٠٠8) و پرسشنامه رضایت مشتریان قاسم زاده و همکاران (1393) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین ساخت اماکن ورزشی زیبا و جذاب با بهبود نمای شهر رابطه وجود دارد. بین نمای خارجی و داخلی اماکن ورزشی و میزان رضایتمندی مشتریان رابطه وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق، اثر غیر مستقیم زیبایی شناختی اماکن ورزشی بر رضایتمندی مشتریان از طریق کیفیت خدمات معنادار است.
one way to attract customers in sports, use of aesthetic elements in addition to providing quality service to our customers. The main purpose of this study was to investigate role of mediating quality of service to the relation between aesthetic and customer satisfaction in sport facilities in Mazandaran province. The research method was descriptive correlational research. The populations of the study, active athletes that in 292gyms in the Mazandaran province operate based on Morgan table 201were cluster-randomly selected. To collect data, to collect information, a questionnaire aesthetic Koshesh (2291), questionnaire Quality of Service Liu (2220) and questionnaire customer satisfaction Qasemzadeh et al (2294) was used. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling Data were analyzed with SPSS 22software and software-moment analysis of structures (AMOS). Findings show that the construction of sport facilities attractive by improving the appearance of there. Between the exterior and interior sport facilities and customer satisfaction are related. Based on the results, a significant indirect effect on customer satisfaction through service quality aesthetic sport facilities.
خلاصه ماشینی:
کوشش و همکاران (2015) دریافتند بین نمای خارجی و نمای داخلی اماکن ورزشی و میزان رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری وجود دارد و با استفاده از شیوههای مدرن معماری نسبت به زیباسازی نمای داخلی و بیرونی و بروزکردن امکانات و تجهیزات در جهت رضایت و جذب مشتریان اقدام نمود.
بنابراین سوال مهمی که محقق تلاش در یافتن پاسخ آن دارد این است که تا چه حدی ساخت اماکن ورزشی زیبا و جذاب در میزان رضایتمندی مشتریان تاثیرگذار است؟ و آیا ساخت اماکن ورزشی چشمگیر و پیشرفته در بهبود نمای شهر موثر است؟ روش شناسی پژوهش حاضر با توجه به موضوع از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است و به صورت میدانی انجام شد.
جدول 1- نتايج فرضیات تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول (1) نشان میدهد که بین زیبایی شناختی اماکن ورزشی زیبا و جذاب با بهبود نمای شهر رابطه وجود دارد (39/0r=، 0010/0p=).
وضعیت مربوط نمای خارجی اماکن ورزشی و میزان رضایتمندی مشتریان نشان دادن بین این دو متغیر رابطه معنادار وجود دارد.
نتایج فرضیه سوم نشان داد بین نمای داخلی اماکن ورزشی و میزان رضایتمندی مشتریان رابطه معنادار وجود دارد.
Relationship between aesthetic sport facilities and customer satisfaction mediated by the quality of service in Mazandaran province.
The main purpose of this study was to investigate role of mediating quality of service to the relation between aesthetic and customer satisfaction in sport facilities in Mazandaran province.
Based on the results, a significant indirect effect on customer satisfaction through service quality aesthetic sport facilities.