چکیده:
هدف اصلی این مطالعه تاثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونه پژوهش از ۲۴۵ شرکت طی سالهای 1397-۱۳۸۶ انتخابشده است که بر مبنای رقابت بازار محصول و همگن بودن به دو گروه تقسیم شدهاند. جهت آزمون فرضیهها، با توجه به نتایج آزمونهای هاسمن و بروش- پاگان و وجود خودهمبستگی سریالی، مدل دادههای ترکیبی با اثرات تصادفی انتخاب و برای تخمین از روش تعمیمیافته دادههای ادغامشده PGLM استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هر چه تمرکز در بازار محصول بیشتر باشد
کیفیت سود کمتر خواهد شد. همچنین شرکتهای که در صنایع متمرکز اما در محیط همگن رقابت میکنند نسبت به شرکتهایی که در صنایع متمرکز و محیط ناهمگن رقابت میکنند، رقابتیتر هستند و نسبت به شرکتهای که در یک محیط ناهمگن رقابت میکنند، سطح کیفیت سود بالاتری دارند.
The main purpose of this study is the effect of competition in the product market on the quality of profits of homogeneous and non-homogeneous industries of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The research sample was selected from 245 companies during the years 2007-2018, which have been divided into two groups based on product market competition and homogeneity. To test the hypotheses, according to the results of Hassmann and Broch-Pagan tests and the existence of serial self-correlation, the combined data model with random effects was selected and the generalized method of integrated PGLM data was used to estimate. The research findings indicate that the higher the concentration in the product market, the lower the quality of profit. Also, companies that compete in concentrated industries but in a homogeneous environment are more competitive than companies that compete in concentrated industries and heterogeneous environments, and have higher levels of profit quality than companies that compete in a heterogeneous environment.