چکیده:
سابقه و هدف: از آنجا که دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری، جزو بچههای در معرض خطر و شکننده محسوب میشوند، آموزش و پرورش باید از این افراد پشتیبانی کند و یک سپر دفاعی برای آنان باشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانشآموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزتنفس و ترک تحصیل آنها میشود. برچسبهای «عقبمانده»، «تنبل» و غیره به این قبیل دانشآموزان، آنها را از ادامه تحصیل باز میدارد و لطمات جبرانناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزشوپرورش کشور وارد خواهد کرد.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که همهی ما انسانها از اینکه بتوانیم از استعدادهای خود در حد ایدهآل استفاده نماییم و بدون هیچ گونه مشکلی از تواناییهایی که مشخصهی هر فرد سالم است بهرمند باشیم، احساس رضایت و آرامش خواهیم داشت اما ممکن است در برخی موارد با افرادی مواجه شویم که در مورد سادهترین و معمولیترین مهارتها دچار اختلال یا مشکل هستند.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که همهی ما انسانها از اینکه بتوانیم از استعدادهای خود در حد ایدهآل استفاده نماییم و بدون هیچ گونه مشکلی از تواناییهایی که مشخصهی هر فرد سالم است بهرمند باشیم، احساس رضایت و آرامش خواهیم داشت اما ممکن است در برخی موارد با افرادی مواجه شویم که در مورد سادهترین و معمولیترین مهارت ها دچار اختلال یا مشکل هستند.
در یک سوی این اختلاف معلمان و مسئولان آموزش و پرورش هستند که برای تشخیص و پیگیری این اختلالات نیاز به دانشافزایی بیشتری دارند و در سوی دیگر ناآگاهی و نپذیرفتن وجود اختلال در کودک از جانب برخی از اولیا است.
یکی از پیامدهای ناکارآمدی مغز شیوهای که افراد مبتلا به اختلال یادگیری اطلاعات را کسب کرده و پردازش میکنند که از عملکرد عادی و قابل انتظار برای کودک یا بزرگسالی که میتواند بدون مشکل جدی یاد بگیرد، متفاوت است.
مهمترین علل اختلال خواندن عبارتند از : عللی را که برای شکست این قبیل کودکان در امر یادگیری میتوان ذکر کرد بطور خلاصه عبارتند از : ــ فقدان انگیزش کافی ــ فقدان توجه و دقت لازم ــ دقت بیش از اندازه به جزیی از کل ــ فقدان هماهنگی لازم در حرکات ــ آموزش های نامطلوب خواندن ــ مشکلات ادراک شنیداری ــ مشکلات ادراک دیداری ــ مشکلات مراحل زبان برخی از کودکان مشکلات عدم توانایی در تمیز شنیداری صداها را دارند که این مشکل ممکن است در نتیجه عفونت گوش که فرد قبلا به آن مبتلا شده، ایجاد شود [7].