چکیده:
هر چند آموزش رسمی آموزش منظم دانشها، مهارتها، رفتارها و گرایشهای معینی است اما یادگیری در محیطی فراتر از مدرسه انجام میگیرد که در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر دارند و میتوان جامعه را با فعالیتهای یادگیری رسمی در مدارس همسو و هم نوا ساخت. نقش فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر غنی سازی یادگیری محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی هدف اصلی این مقاله است. در ابتدای نوشتار تعریف نظام آموزشی و برنامه درسی مطالعه میشود سپس به معنا و مفهوم آموزش غیر رسمی و معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیتهای آن اشاره خواهد شد. آنگاه به این پرسش خواهیم پرداخت که نقش این فعالیتها در غنی سازی یادگیری برنامه درسی دوره ابتدایی چیست. روش تحقیق از نوع کتابخانهای است و برای این منظور دیدگاههای صاحب نظران، کتب، پیشینه مطالعاتی و تحقیقات انجام شده مورد مطالعه، بررسی و تحلیل میشود.
خلاصه ماشینی:
نقش فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر غنی سازی یادگیری محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی فاطمه رجایی هرندی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان، ایران چکیده هر چند آموزش رسمی آموزش منظم دانشها، مهارتها، رفتارها و گرایشهای معینی است اما یادگیری در محیطی فراتر از مدرسه انجام میگیرد که در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر دارند و میتوان جامعه را با فعالیتهای یادگیری رسمی در مدارس همسو و هم نوا ساخت.
اگرچه کانون يکي از مراکز آموزشي و فرهنگي غيررسمي است که رسالت آن ارائه خدمات فرهنگي، هنري و ادبي براي کودکان و نوجوانان 16 ـ 6 ساله ميباشد، اما فعاليتهاي آن به گونهاي است که ميتواند تأثير ژرفي بر فعاليتهاي آموزشي رسمي اين دسته از دانشآموزان داشته باشد.
فعاليتهاي فرهنگي (Cultural activities) اقدامي هدفمند و برنامهريزي شده است که مربيان به منظور شناخت و پرورش استعدادهاي فکري و ذوقي کودکان و نوجوانان، با حضور و مشارکت آنان، در زمان و مکان معين، و با روش خاصي صورت ميدهند (کيومرثي، 1379: 7).
کتابخانههاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که بيشتر با عنوان مراکز فرهنگي و هنري ناميده ميشوند، يکي از مهمترين مراکز فعال آموزش غيررسمي در زمينههاي فرهنگي، هنري و ادبي براي گروه سني کودک و نوجوان (6 ـ 16) در ايران به شمار ميروند.