چکیده:
امروزه جهان به سرعت در حال دگرگونی و تغییر است و همگام شدن با این تحولات نیازمند
به کارگیری افرادی خلاق و کارآفرین است. با توجه به این که هوش معنوی، با کمک به افراد
جهت جایگزینی قواعد، موجب خلاقیت آنان می شود و تکیه گاهی برای رشد و تحول فرد
می سازد، می توان گفت افراد دارای هوش معنوی بالاتر از قابلیت کارآفرینی بالاتری نیز
برخوردار هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتب اط بین هوش معنوی و دین داری با
قابلیت کارآفرینی انجام شده است. طرح پژوهش توصیفی و از نوع هم بستگی است. جامعه
آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. نمونه به حجم 430
نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و به پرسش نامه ها ی استاندارد هوش معنو ی بد یع،
سواری، باقری و لطیفی زادگان، سنجش دین داری گلاک و استارک و ویژگی های شخصیتی
کارآفرینان ایران ی پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معنادار ی بین هوش معنوی
و هوش اجتماعی و دین داری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با قابلیت
کارآفرینی آنان وجود دارد. هم چنین بین دانشجویان رشته های مختلف از نظر میزان قابلیت
کارآفرینی، هوش معنوی و دین داری تفاوت معناداری وجود دارد
خلاصه ماشینی:
در واقـع ایـن پـژوهش بـه دنبـال پاسـخ بـه ایـن سـؤال اساسـی اسـت کـه چـه ارتبـاطی بـین هـوش معنـوی و دیـن داری بـا قابلیـت کـارآفرینی دانشـجویان تحصـیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز وجود دارد؟ پیشینه پژوهش نتــایج مطالعــه بهارونــد و گــوران (١٣٩٩) نشــان داد کــه بــین هــوش معنــوی و نگــرش بــه کسب وکـار رابطـه مثبـت معنـادار وجـود دارد.
الگوی مفهومی پژوهش با توجه به آنچـه کـه بیـان شـد و بـا اسـتفاده از چـارچوب نظـری، الگـوی مفهـومی پـژوهش بــا اقتبــاس از پــژوهش هــای بــدیع ، ســواری ، بــاقری و لطیفــی زادگــان (١٣٨٩)، گــلاک و استارک (١٩٦٥) و کردنائیج و همکاران (١٣٨٦) به صورت زیر است ؛ وضعیت تأهل هوش معنوی قابلیت کارآفرینی دینداری جنسیت هوش اجتماعی بورسیه تحصیلی وضعیت اشتغال شکل شماره ١: مدل مفهومی پژوهش (منبع : پژوهش گر ساخته ) فرضیه های پژوهش - بـین میـزان هـوش معنـوی و میـزان قابلیـت کـارآفرینی دانشـجویان تحصـیلات تکمیلـی دانشگاه تبریز رابطه وجود دارد.