چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم منطقه لاشار (استان سیستان و بلوچستان) بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فرهنگ مدرسه (الکساندر و ساد، 1997)، نیازهای بنیادین روانشناختی (گاردیا، دسی و رایان، 2000) و خودتنظیمی تحصیلی (بوفارد، بویزورت، ویژوا و لاروچ، 1995) بود. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی (558/0r=)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (699/0r=) و خودتنظیمی تحصیلی (581/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p). همچنین فرهنگ مدرسه توانسته است به ترتیب 8/31، 5/50 و 7/34 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، میتوان از طریق بهبود روابط بین دانشآموزان با معلمان و همسالان، بیان انتظارات آموزشی و طراحی فرصتهای مناسب آموزشی، می توان به ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و تقویت راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان کمک کرد.دانشآموزان را فراهم کنند.
The purpose of the study was to investigate the relationship between school culture and academic achievement, basic psychological needs, and academic self-regulation in students. This is a descriptive-correlation study. The statistical population of the study was all secondary high school students in the Lashar region (Sistan and Baluchestan province). 323 students entered the study by stratified random sampling method. Data collection instruments were school culture (Alexander & Sadh, 1997), basic psychological needs (Guardia, Desi & Ryan, 2000), and academic self-regulation (Bouffard, Boisvert, Vezeau & Larouche, 1995) questionnaires. Grade Point Average was used to measure academic achievement. Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. The finding showed that school culture has a positive and significant relationship with academic achievement (r=0.558), basic psychological needs (r=0.699), and academic self-regulation (r=0.581). Also, school culture has been able to predict 31.8%, 50.5%, and 34.7% of the variance of academic achievement, basic psychological needs, and academic self-regulation, respectively. According to the results, it is possible to help satisfy basic psychological needs and strengthen students 'academic self-regulatory strategies by improving students' relationships with teachers and peers, expressing educational expectations, and designing appropriate educational opportunities.
خلاصه ماشینی:
رابطه فرهنگ مدرسه با پيشرفت تحصيلي، نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودتنظيمي تحصيلي در دانش آموزان The Relationship of School Culture with Academic Achievement, Basic Psychological Needs and Academic Self-Regulation in Students ابابکر بلوچي Ababakr Baluchi M.
ir چکيده Abstract The purpose of the study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه فرهنگ مدرسه با پيشرفت تحصيلي، relationship between school culture and academic نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان انجام achievement, basic psychological needs, and academic self-regulation in students.
فرهنگ مدرسه ميتواند پيامدهاي متنوعي داشته باشد که در اين پژوهش به نقش آن در پيشرفت تحصيلي، ارضاي نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان پرداخته شده است .
مطالعات داخلي نشان ميدهند که موفقيت و پيشرفت تحصيلي (سليمانپور عمران ، اسماعيلي شاد، مرتضوي کياسري و علي آبادي، ١٣٩٨؛ صفايي موحد و بهادري، ١٣٩٨؛ عشورنژاد، کديور و حجازي؛ ١٣٩٦؛ دهقان پور، پارسا و مهرعليزاده ، ١٣٩٤) و انگيزه پيشرفت (فلاحي، ميکائيلي و عطادخت ، ١٣٩٨) با فرهنگ مدرسه رابطه معناداري دارند.
مطالعات نشان ميدهند که فرهنگ مدرسه با ارضاي نيازهايي بنيادين روانشناختي دانش آموزان رابطه دارد و آن را تبيين ميکند (هاشمي نصرت آباد، واحدي، اماني ساريبگلو، ١٣٩٤؛ قلاوندي، اماني ساريبگلو، غلامي، اکبري سوره ، ١٣٩٢؛ قلاوندي، اماني ساري بگلو و بابايي سنگلجي، ١٣٩١).
بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف بررسي رابطه فرهنگ مدرسه با پيشرفت تحصيلي، نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان انجام گرفت .
در مجموع يافته هاي اين مطالعه نشان داد که فرهنگ مدرسه با پيشرفت تحصيلي، ارضاي نيازهاي بنيادين روانشناختي و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري دارد و آنها را پيش بيني ميکند.