چکیده:
هدف این تحقیق، ارایه مدلی برای بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در استان البرز هست. در شرکتهای دانشبنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق مییابد .بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه بطور پیوسته از طریق سرمایهگذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم نوین تبدیل میگردد و در نتیجه عامل مهمی در نوآوری و بهرهبرداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است .از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول تضمینکننده موفقیت و بقای سازمانها می باشد، تجاریسازی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح میشود. روش تحقیق، کمی است و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، افرادی هستند که در شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان البرز کار میکنند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی استفاده از نرم افزار SPSS و استنباطی با استفاده از نرم افزار Smart Pls انجام شد. در پژوهش پییش رو، مولفه های بازاریابی موثر در موفقیت شرکتهای دانش بنیان در استان البرز مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. با این هدف، تاثیر چهار مولفه ای که دارای بیشترین تکرار در پژوهش ها بودند شامل اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض، به عنوان مولفههای بازاریابی این شرکت ها مورد شناسایی قرار گرفت و این مولفهها روی شاخص های موفقیت این شرکتها که مطابق با آیین نامههای شرکت ها دانش بنیان، شامل سه شاخص رشد مالی و رشد عملکردی هستند، آزمون شدند. نتایج بررسی آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار آماری PLS ، نشان میدهد که اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض از طریق تاثیر بر شاخص عملکردی، بیشترین تاثیر را بر روی موفقیت این شرکتها نسبت به شاخص مالی دارد.
The purpose of this study is to provide a model for marketing of knowledge-based companies in Alborz province. In knowledge-based companies, economic growth and job creation are achieved in proportion to the capacity for innovation. This means that R&D achievements are constantly transformed into a new product, process or system through investment, and thus an important factor in innovation and capacity utilization. Technology is in the national economy. Because marketing a product ensures the success and survival of organizations, commercialization is a vital factor. The research method is quantitative and applied in terms of purpose. The statistical population of this research is people who work in knowledge-based companies based in Alborz province. Data analysis was performed in two descriptive sections using SPSS software and inferential software using Smart Pls software. In the present study, the effective marketing components in the success of knowledge-based companies in Alborz province were studied and tested. To this end, the effect of the four components that had the most repetition in research, including trust, commitment, communication and conflict management, were identified as marketing components of these companies and these components on the success indicators of these companies in accordance with the rules. Letters from knowledge-based companies, which include three indicators of financial growth and performance growth, were tested. The results of statistical tests using PLS statistical software show that trust, commitment, communication and conflict management through the impact on the performance index, have the greatest impact on the success of these companies compared to the financial index.