چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه با آمادگی بیحوصلگی و میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل 3952 دانشآموز متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهرستان سمنان و نمونه پژهش شامل400 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی فردریکز؛ بلومنفلد و پریس (2004) (SES)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) (EPT) و آمادگی بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) (BSBS) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی روابط ساختاری استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که درگیری تحصیلی بهطور معناداری ارتباط بین آمادگی بیحوصلگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه را میانجیگری میکند. بر این اساس، میتوان بیان کرد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان سمنان به میزان (597/0) (01/0p) توسط درگیری تحصیلی و (118/0- به طور مستقیم (05/0p) و 102/0- به طور غیر مستقیم (05/0p)) بهوسیلهی آمادگی بیحوصلگی قابل پیشبینی خواهد بود. از این رو، لازم است روانشناسان و متخصصان فعال در حوزهی آموزش و پرورش تدابیری را جهت افزایش درگیری تحصیلی و کاهش آمادگی بیحوصلگی در دانشآموزان اتخاذ نمایند.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of educational engagement in relation to boredom preparation and academic performance of high school students in Semnan. the present study is descriptive - correlation with the method of Structural equation modeling. The statistical population of the study included 3952 high school students in the academic year of 2018-19 in Semnan city and the research sample consisted of 400 students who were selected by cluster sampling method. To collect data from The Frederick, Blumenfeld & Press (2004) (SES) educational engagement Questionnaire, Pham & Taylor academic performance Questionnaire (1999) (EPT), and Farmer and Sandberg (1986) (BPS) Boredom preparation Questionnaire were used. Pearson correlation and structural relationship modeling methods were used to analyze the data. The results of this study showed that educational engagement significantly mediates the relationship between boredom preparation and the academic performance of high school students. Based on this, it can be stated that the academic performance of high school students in Semnan city by educational engagement(at the rate of 0.597) (p<0/01) and by boredom preparation (-0.118 directly (p<0/05) and -0/102 indirectly (p<0/05)) will be predictable. Therefore, it is necessary for psychologists and education specialists to take measures to increase educational engagement and reduce boredom preparation in students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ١٠، شماره پياپي ٦٧، دي ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(10), 2022 رابطه ي آمادگي بيحوصلگي با ميزان عملکرد تحصيلي دانش آموزان متوسطه شهرستان سمنان : نقش واسطه اي درگيري تحصيلي Relationship between boredom preparation and the level of academic performance of high school students in Semnan: The mediating role of educational engagement محدثه صفاريه Mohaddeseh Saffarieh Master Of Educational Psychology, Semnan University, کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي ، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ايران .
مدل سازي نشان داد 1Acee, Kim, Kim, Chu, Kim & Cho & Wicker 2Daschmann, Goetz & Stupnisky 3Kass, Vodanovich & Khosravi 4Daschmann & Vodanovich 5greenson 6Mikulas & Vodanovich 7Fisher 8Van Tilburg & Igou 9Brotherton & Eser 1B0owser, Link, Dickson, Collier & Donovan-Hall 1D1aniels, Tze & Goetz 1M2ercer-Lynn 1Mercer-Lynn, Flora, Fahlman & Eastwood 1E4astwood, Frischen, Fenske & Smilek 1Z5uckerman 1O6ptimal Level Of Arousal 1P7ekrun, Hall, Goetz & Perry 1P8ekrun 1S9chutz & Pekrun 2T0ze, Daniels & Klassen 2P1ekrun, Lichtenfeld, Marsh, Murayama & Goetz رابطه ي آمادگي بيحوصلگي با ميزان عملکرد تحصيلي دانش آموزان متوسطه شهرستان سمنان : نقش واسطه اي درگيري تحصيلي Relationship between boredom preparation and the level of academic performance of high school students in Semnan: … که احساسات مثبت (لذت ، غرور) پيشرفت هاي بعدي (نمرات بالاي پايان دوره رياضي) و احساسات منفي (عصبانيت ، اضطراب ، شرم ، کسالت ، نااميدي) ميزان موفقيت را به طور منفي پيش بيني مينمايند.