چکیده:
حملونقل هوایی یکی از زیربخشهای اساسی خدمات حملونقل است که شامل ارزشافزوده بالا و فناوریهای نوین میگردد. از سوی دیگر، با توجه به اهمیت موضوع اشتغال در اقتصاد ایران، در این مقاله به بررسی اثرات عوامل تولید بر اشتغال صنعت حملونقل هوایی ایران پرداخته شده است. برای این منظور از تابع CES برای بررسی اشتغال استفاده گردیده است. نیروی کار به عنوان متغیر وابسته و ارزشافزوده، دستمزد و قیمت سرمایه به عنوان متغیرهای مستقل در مدل وارد شدهاند. بازه پژوهش، سالهای 1382 تا 1397 به صورت سری زمانی و برای دادههای استخراج شده از صنعت حملونقل هوایی ایران است که مدل اقتصادسنجی ذکر شده با روش خودبازگشتی با وقفه توزیعی و با رویکرد کران برآورد گردیده است. آزمون کران وجود رابطه همجمعبستکی میان متغیرها را تایید نمود که در نتیجه رابطه بلندمدت بین متغیرهای پژوهش وجود داشته و قابل تفسیر است. نتیجه برآورد مدل بلندمدت نشان میدهد که ضرایب برآورد شده متغیرهای ارزشافزوده، دستمزد و قیمت سرمایه به لحاظ آماری معنادار هستند و مقدار ضرایب برآورد شده به ترتیب برابر 16/ 0، 62/ 0 و 23/ 0- است.آزمون کران وجود رابطه همجمعبستکی میان متغیرها را تایید نمود که در نتیجه رابطه بلندمدت بین متغیرهای پژوهش وجود داشته و قابل تفسیر است. نتیجه برآورد مدل بلندمدت نشان میدهد که ضرایب برآورد شده متغیرهای ارزشافزوده، دستمزد و قیمت سرمایه به لحاظ آماری معنادار هستند و مقدار ضرایب برآورد شده به ترتیب برابر 16/ 0، 62/ 0 و 23/ 0- است.
Air transport is one of fundamental sub-sectors of transport services, which has a high value added and novel technologies. On the other hand, due to the importance of employment, this article examines the effects of factors of production on employment in the Iranian air transport industry. For this purpose, the CES function has been used to examine employment. Workforce is introduced as dependent variable and value added, wage and capital price are considered as independent variables in the model. Research period - years 1382 to 1397 (2003 to 2018) is considered as time series for the extracted data of the air transport industry of Iran and the mentioned Econometrics model is estimated by Autoregressive distributed lag model (ARDL( and with a boundary test approach. Boundary test result, confirms correlation among the variables, which shows long-term relationship between the research variables and this is interpretable. Result of the long term model estimation shows that the estimation index for the variables (value added, wage and capital price) are statistically meaningful and their values are 0.16, 0.62 and -0.23, respectively. Result of the long term model estimation shows that the estimation index for the variables (value added, wage and capital price) are statistically meaningful and their values are 0.16, 0.62 and -0.23, respectively.
خلاصه ماشینی:
با توضیحات بالا هدف از انجام این پژوهش ، بررسـی اثـرات عوامـل اقتصـادی صـنعت حمل ونقل هوایی یعنی ارزش افزوده ، قیمت سرمایه و دستمزد نیـروی کـار بـر اشـتغال ایـن صنعت است .
٢. ٢ پ ۀنیشی تجربی بازدار اردبیلی و رضایی ارجرودی (١٣٨٧) در پژوهشی با عنوان «تعیین رابطه سرمایه گـذاری با ایجاد اشتغال در بخش حمل ونقل » به نقش سـرمایه گـذاری بـر ایجـاد اشـتغال در بخـش حمل ونقل در قالب رهیافت پویای تقاضای نیروی کار و بر اساس همگرایی پرداخته اند، کـه با استفاده از آمارهای موجود طی سال های ٨٣-١٣٥٠، ابتدا مرتبـه جمعـی بـودن متغیرهـای الگو و سپس ساختار الگو و تعداد وقفه های بهینه ، مشخص شده و سـپس ، تعـداد بردارهـای هم جمع بستگی الگو تعیین و در نهایت ، ارتباط سـرمایه گـذاری بـا تقاضـای نیـروی کـار در بخش حمل ونقل مورد برآورد قرار گرفته است که به منظور ایجاد ارتباط بین روابـط تعـادلی بلندمدت میان متغیرها با نوسانات کوتاه مدت ، الگـوی تصـحیح خطـای بـرداری مربـوط بـه روابط تعادلی برای متغیر اشتغال ، در بخش حمل ونقل برآورد گردیده است .