چکیده:
بخش تحقیق و توسعه ارگانی لازم و حیاتی برای تمام سازمانهایی است که قصد حضور فعال در بازارها و رقابت در سطح داخلی و بینالمللی را دارند. امروزه سرمایهگذاری در این حوزه نهادینه و همه سازمانها به نقش این امر برای افزایش ریسک رقابتی آگاه میباشند. تقویت واحدهای تحقیق و توسعه و ارتقای بهرهوری بنگاهها میتواند کشور را در حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان یاری نموده و از خروج ارز بیرویه به واسطه انتقال تکنولوژی از سایر کشورها، کمک نماید. یکی از مشکلات شرکتهای داخلی، نبود استراتژی تحقیق و توسعه با هدف تولید محصولات جدید و افزایش سطح رضایت مشتریان در صنایع می باشد. هدف از این پژوهش، ارائه یک رویکرد تصمیمگیری دو مرحلهای جهت ارزیابی استراتژیهای تحقیق و توسعه در صنایع باتریسازی خودرو با تاکید بر رضایت مشتریان است. ابتدا، ابتدا استراتژیهای موثر بر مدیریت تحقیق و توسعه و همچنین شاخصهای اثرگذار رضایتمندی مشتریان بر استراتژیهای تحقیق و توسعه شناسایی میشوند. سپس، ضرایب وزنی مربوط به شاخصهای رضایتمندی مشتریان از طریق بهکارگیری روش تصمیمگیری بهترین- بدترین فازی (FBWM) نتیجه میگردد. علاوه بر این نیز وزن هر استراتژی و اولویتبندی نهایی آنها با استفاده از روش تحلیل رابطه خاکستری فازی مثلثی با ارزش بازه ایی محاسبه میشود. براساس نتایج به دست آمده از روش FBWM سه عوامل اثرگذار در ارزیابی استراتژیهای تحقیق و توسعه در صنایع باتریسازی خودرو به ترتیب عبارتاند از شاخص رضایتمندی مشتری، بهبود عملکرد و میزان ترکیب با سایر عملیاتها. در نهایت نیز استراتژیهای موجود، استراتژی "تحقیق و توسعه مشترک" با وزن 0.375 انتخاب شد.
Research and development (R&D) department is an essential and critical section for all organizations, which are eager to actively participate in markets and strategies on R&D management. Today’s investment in this field has been approved and all organizations are aware of its role to increase competitive risk. Improving R&D departments and promoting the efficiency of companies can help a country to move toward knowledge-based economy and also assist to stop illogical exchange currency flow to foreign countries against import of technology transfer from them. A problem in a domestic market is the lack of the R&D strategy to produce new products and promote the customer’s satisfaction level in industrial companies. The objective of this research is to introduce a two-phase decision-making approach to assess R&D strategies in automotive battery industries stressing on the customer’s satisfaction parameter. In the first section, the practical strategies on R&D management and the effective indices of the customer’s satisfaction on R&D strategies are recognized. In the second section, weighting coefficients related to customer’s satisfaction indices are reached by utilizing the fuzzy best-worst method (FBWM) as an effective multi-criteria decision-making (MCDM) method. Moreover, the weight of any individual strategy and their final prioritization is calculated using the analytical method of the interval-valued triangular fuzzy - gray relation analysis (IVTFN-GRA). Based on the results gained from the proposed FBWM, three effective factors in evaluating R&D strategies in an automotive battery industry are recognized. Finally, among the existing strategies, the joint R&D strategy with 0.375 rate is selected
خلاصه ماشینی:
هدف از این پژوهش ، ارائه یک رویکرد تصمیم گیری دومرحله ای جهت ارزیابی استراتژی های تحقیق وتوسعه در صنایع باتری سازی خودرو با تأکید بر رضایت مشتریان است .
بنابراین با توجه به توضیحات فوق ، هدف از این پژوهش ، ارائه یک رویکرد تصمیم گیری دومرحله ای جهت ارزیابی استراتژی های تحقیق وتوسعه در صنایع باتری سازی خودرو با تأکید بر رضایت مشتریان است .
مبانی نظری تحقیق وتوسعه ، به مجموع فعالیت های بدیع ، خلاق ، نوآورانه ، نظام یافته و برنامه ریزی شده ای که به طورکلی با هدف گسترش مرزهای شناخت علمی و گنجینه دانش انسان و جامعه انسانی و کاربرد این دانش در عرصه های گوناگون برای بهبود زندگی انسان و به طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فرآورده ها، فرآیندها، وسایل ، ابزارها، نظام ها، خدمات و روش های جدید صورت پذیرد، اطلاق می شود (٢٠٠٧ ,Plasmans &Lukach, Kort ).
)٢٠١٨( Albayrak &Kiraz, Canpolat, Erkan یک رویکرد دومرحله ای فازی به منظور تصمیم گیری در زمینه انتخاب پروژه های تحقیق وتوسعه یک شرکت انرژی براساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و تاپسیس فازی (FTOPSIS) پیشنهاد دادند.
ارزیابی استراتژیهای تحقیق وتوسعه در مراحل قبل به تعیین اوزان شاخص های رضایتمندی مشتریان در صنایع باتریسازی خودرو پرداخته شد، در این بخش با تبدیل متغیرهای کلامی به مقادیر کمی و با استفاده از روش تحلیل رابطه خاکستری فازی مثلثی با ارزش بازه ای ، مشخصه عملکردی هر استراتژی قابل اندازه گیری است .