خلاصه ماشینی:
"تنها نقطهء اتکا و تحلیلی توجه قصه است)،دست به جامعهشناختی و روانشناختی زده و آن را عرصهای برای پژوهش و تحقیق پیرامون زندگی مردم و جامعه و از همین رهگذر به نقد کشیدن شرایط موجود بکشاند.
اولین برخورد دیک(استرلینک هیدن)و پروفسور رین اشنایدر(سام جافی)[البته فارغ از شناخت هیدن و جافی،مبنی بر اینکه،خوب مثلا این دو باید بار قصه را بر دوش بکشند،دیگر!در نوع خود قابل تاءمل است.
یا مثلا دقت کنیم به شیوهء معرفی دیک که تنها طی یک سکانس کوتاه درون اداره پلیس،همهء آنچه را که باید دربارهء وی بدانیم،به دست میآوری،یا پروفسور را از چند جملهء کوتاهی که خود دربارهء خویش به کابی میگوید،میشناسیم، که البته بخشی از شناخت ما از ایشان،به واسطه پیشینه حضور این ضد قهرمانها در فیلمهای نوار و گنگستری پیشین است.
اما اینکه چرا در سالهای پس از جنگ جهانی دوم(سال ساخت فیلم 1950)و با وجود نظارت همه جانبهء امریکا روی حوزههای مختلف فرهنگی و سیاسی کشور،به منظور جریانسازی همهء ایشان به ارائه صورتی رمانتیک،سرزمینی موعود و آرمان شهری رؤیایی برای سکنی گزیدن و هم از آن سو معرفی خویش به مثابهء قدرت برتر نظامی و سیاسی در جهان پس از جنگ دوم جهانی،گونهای از فیلم همچون فیلم سیاهی را با خود همراه دارند،جراءت عرضه اندام مییابند؟ ای.
و همین نکته است(ریشهدار بودن در میان عوام)که حین بهرهگیری از آنها در سینما،به این فیلمها صورتی اسطورهای میبخشد و نیز مقبولیت و محبوبیت و در عین حال جذبهای فراوان را برایشان به همراه میآورد."