خلاصه ماشینی:
"ریباک هم که گویی یهودای قصهء فیلم است و در فلاش فورواردهایی فرار خود، و سپس کشته شدنش به دست آلمانیها را نزد خود مجسم میکند؛که این تمهید بخوبی حقارت و ضعف او را نشان میدهد..
در فیلم وقتی شخص در لحظه سرنوشتساز«انتخاب»ناباورانه با«خود» واقعی و نادیدهاش روبرو میشود لحظهای است یگانه و تکاندهنده؛لحظهای است که ریباک در قرارگاه آلمانیها درحالیکه روی چهرهاش سرود ارتش آلمان را میشنویم بر حقارت و خیانتکاری خویش میگرید و همینطور لحظهای است که پورتنوف را در فصل اعدام در نمایی پر تأکید از موجودیت خود شرمسار میبینیم و نیز لحظهای است که ساتنیکوف لحظهای پیش از مرگ لبخند میزند و به افقی برتر مینگرد(این نمای نقطه نظر با زوم به جلو و به درون طبیعت سرد روسیه شکل میگیرد.
کسی چه میداند؟» لاریسا شیپتکو هم قبل از ساختن فیلم عروج در این موقعیت«انتخاب»و رویارویی با «خود»در زندگی واقعیش درگیر شده بود و این فیلم پاسخی است به این موقعیت و این رویارویی."