چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تحصیلی در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با ریسکپذیری دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطهی دوم شهر کرج و در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 300 نفر از میان آنها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای رفتارهای پرخطر (RBH) زادهمحمدی و همکاران (1390)، رفتارهای ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی (SAEBRS) کیلگوس و همکاران (2016)، هیجانخواهی (SS) زاکرمن و همکاران (1981)، باورهای فراشناختی (MB) ولز و کارترایت- هاتون (2004)، مهارتهای ارتباطی بینفردی (AICS) فترو (2000) و مهارتهای تحصیلی (AS) شعبانی و همکاران(1397) استفاد شد. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده است. هیجانخواهی با سح معنیداری (1/0) و باورهای فراشناختی با سطح معنیداری (1/0) به صورت مستقیم با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارند. هیجانخو.اهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های ارتباطی بینفردی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (03/0). رابطه غیرمستقیم باورهای فراشناختی با ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی از طریق مهارتهای ارتباطی بینفردی تأیید نشد (35/0). همچنین نتایج نشان داد هیجانخواهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (04/0). باورهای فراشناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارد (01/0).
The aim of this study was to investigate the mediating role of communication skills and academic skills in relation to emotion-seeking and metacognitive beliefs in the risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors. The method of the present study is descriptive correlation and is a structural equation model. The statistical population of the present study was all male and female high school students in the city of Karaj in the academic year 1399-1400, from which 300 people were selected by multi-stage cluster random sampling method. To collect data from the Risk Behavior Questionnaire (RBH) of Zadeh Mohammadi et al. (2011), Social, Academic and Emotional Risk Behavior Questionnaire (SAEBRS), Kilgus et al. (2016), Zuckerman et al. Et al., Metacognitive Beliefs (MB) of Wells and Cartwright-Hutton (2004), Interpersonal Communication Skills (AICS), Fatro (2000) and Academic Skills (AS), Shabani et al. (1397) were used. Structural equation modeling and bootstrap test were used to analyze the data. The results showed that the proposed model had a good fit. Excitement with a level of significance (0.1) and metacognitive beliefs with a level of significance (0.1) are directly related to social, academic, and emotional risk-taking. Emotion-temperament indirectly and through the variable of interpersonal communication skills are related to social, academic, and emotional risk-taking (0.03). The indirect relationship between metacognitive beliefs and social, academic, and emotional risk-taking through interpersonal communication skills was not confirmed (0.35). The results also showed that emotion seeking is indirectly related to social, academic, and emotional risk-taking through the variable of academic skills (0.04). Metacognitive beliefs are indirectly related to social, academic, and emotional risk-taking through the variable of academic skills (0.01).
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 بررسي نقش واسطه گري مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي تحصيلي در رابطه هيجان خواهي و باورهاي فراشناختي با ريسک پذيري دانش آموزان نوجوان داراي رفتارهاي پرخطر Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles, metacognitive beliefs and stress coping styles with risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors ليلا اميريان Leila Amirian PhD student, Department of Psychology, Lorestan دانشجوي دکتري ، گروه روانشناسي ، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران .
بنابراين در اين پژوهش متغيرهاي خلاقيت و خودکارآمدي به عنوان 1 risky behavior 2 Livazovic & Hrvatska 3 Blair 4 Stephen, Kilgus, Wes, Bonifay & Nathaniel 5 interpersonal communition skill 6 Hirschy & Braxton 7 Kaya & Buzlu 8 Kilgus, Sims, von der Embse & Riley-Tillman 9 Stephen, Kilgus, Sandra, Chafouleas & Chris Riley 10 Lake رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 مولفه هاي مهارت هاي تحصيلي مورد بررسي قرار خواهند گرفت .
بخش ديگري از يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که مهارت هاي ارتباطي بين فردي به عنوان متغير ميانجي اول ، رابطه منفي و معنيداري با ريسک پذيري اجتماعي، تحصيلي و هيجان دانش آموزان دارد به اين صورت که دانش آموزان داراي مهارت هاي ارتباطي 1 Loehlin 2 Román, Pérez & Pinillos 3 Cooper, Frone & Russel 4 Herbert, Gaudiano, Rheingold, Myers, Dalrymple & Nolan 5 Ipek, Yavuz, Ulusoy, Sahin & Kurt بررسي نقش واسطه گري مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي تحصيلي در رابطه هيجان خواهي و باورهاي فراشناختي با ريسک پذيري دانش آموزان نوجوان داراي رفتارهاي پرخطر Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles...