چکیده:
این مطالعه فراتر از وجه متعارف مدارس، هدف انتقال توجه بر جنبه های غیررسمی آموزش و پرورش از
طریق کاوش در برنامه درسی پنهان دارد. برای رسیدن به این هدف، مروری بر مطالعات انجام شده در
زمینه برنامه درسی پنهان با محوریت چهار موضوع: ١) تعریف برنامه درسی پنهان ٢) روش تحقیق برای
برنامه درسی پنهان ٣) تاثیر بالقوه برنامه درسی پنهان بر روی یادگیری دانش آموزان و ٤) روش های مقابله
با برنامه درسی پنهان؛ صورت گرفته است. علاوه بر این انتظار می رود این مطالعه به انتقال بهتر پیام های
پنهان موجود در تحقیقات گذشته کمک کند.
خلاصه ماشینی:
علي رغم فشار زياد براي درک اين موضوع که اين برنامه درسي پنهان چه چيزي به دانش آموزان مي آموزد و چگونه بر پيشرفت آنها تاثير ميگذارد اما هنوز هم اين مسئله در سمت تاريک زمينه آموزش قرار گرفته است .
با در نظر گرفتن ويژگيهاي متمايز تحقيقات کيفي به مانند طبيعت ، توصيف ، جهت گيري روند و تعريف معنا به نظر ميرسد (بوگدان و بيکلن ،١٩٩٨١٧) مواردي همچون (١) انجام برنامه درسي پنهان در محيط واقعي مدرسه (٢) جمع آوري مدارک در مورد برنامه درسي پنهان از منابع متعدد (٣) بر روي فرآيندهاي آموزشي تمرکز کنيد تا از نحوه و برنامه هاي درسي پنهان استفاده کنيد (٤) بدون ذهنيت از پيش تعيين شده در مورد برنامه درسي پنهان شروع کنيد، اما با يک ترکيب مناسب در مورد آن به انتها برسيد و (٥) آنچه را دانش آموزان ، معلمان و مديران در ارتباط با تاثير اين موضوع بر آنها فکر ميکنند، در نظر بگيريد.
Marshall & Rossman فارغ از روش هاي استفاده شده ، اين موضوع نياز است که در هنگام تحقيق در ارتباط با برنامه درسي پنهان يک محقق خود به عنوان يک نظريه پرداز انتقادي عمل کند تا علاوه بر درک موضوع توانايي تغيير راه حل را نيز براي آن داشته باشد (کوهن ١و همکاران ، ٢٠١١).
اين موارد تاثيرات برنامه درسي پنهان بر روي يادگيري دانش آموزان ناميده شده و از طرف ديگر در تاريخچه به صورت کامل مورد بررسي قرار گرفته است .
Learning to label: Socialization, gender, and the hidden curriculum of high-stakes testing.
The Visible Side of the Hidden Curriculum in Schools, Elementary Education Online, 13(3), 776-786.
Social education in the classroom: The dynamics of the hidden curriculum.
Gender and Constructs from the Hidden Curriculum, CreatiYe Education, 4(12), 89-92.