چکیده:
عقبه تاریخی گفتمان تجاریسازی تحقیقات علمی در دنیا با پایان جنگ سرد گره خورده است. در این نقطه تاریخی، نهادهایی که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن در خلال جنگ سرد برای هدایت، بسترسازی و مدیریت فعالیتهای علمی و فنّاورانه بهوجود آمده بودند، بهتدریج وارد دورانی از پیکربندی مجدد شدند. روایت افراطی نئولیبرال از این گفتمان از اواسط دهه 1980 میلادی همواره مطرح بوده و تغییرات عمیقی را در سازمان و عملکرد نهاد علم بر جا گذاشته است. واضحترین این تحولات عقبگرد دولتها از حمایت مالی وسیع از دانشگاهها و پژوهشگاههای عمومی بوده است. همزمان با این عقبگرد، در دهه 80 در ایالاتمتحده، برای اولین بار در طول چند دهه، میزان حمایت بخش خصوصی از تحقیقات از حمایت دولت فدرال پیشی گرفت. مقاله حاضر نسبت موج نوین تجاریسازی تحقیقات علمی را با هنجارهایی میسنجد که توسط جامعهشناس مشهور آمریکایی، رابرت کِی مرتون، برای توصیف فضائل اساسی آکادمی مطرح شده است. تحلیل عمیق از این نسبت به ما نشان میدهد که ارزشهای اخلاقی جدید ناشی از بازاری شدن علم در تقابلی جدی با هنجارهای مرتونی هستند و بنابراین همانقدر که موج تجاریسازی به پیش میراند، باید منتظر فروپاشی آکادمی بهمعنای مرتونی آن باشیم.
The historical backbone of the discourse of commercialization of scientific research in the world is tied to the end of the Cold War. At this historic juncture, the institutions that emerged during World War II and later during the Cold War to direct, frame, and manage scientific and technological activities were gradually reconfigured. The neoliberal extremist version of this discourse has been around since the mid-1980s and has left profound changes in the organization and praxis of the institution of science. The most notable of these developments has been the rollback of governments in the widespread financial support of universities and public research. At the same time, in the 1980s in the United States, for the first time in these decades, the amount of private sector support from research exceeded federal support. This paper compares the modern wave of commercialization of scientific research with the norms proposed by renowned American sociologist Robert K Merton to describe the essential virtues of academia. An in-depth analysis of this shows us that the new ethical values resulting from the commercialization of science are in serious conflict with the Merton norms, and so as the wave of commercialization progresses, we must wait for the collapse of Merton academia.
خلاصه ماشینی:
تحليل عميق از اين نسبت به ما نشان مي دهد که ارزش هاي اخلاقي جديد ناشي از بازاري شدن علم در تقابلي جدي با هنجارهاي مرتوني هســتند و بنابراين همان قدر که موج تجاري ســازي به پيش مي راند، بايد منتظر فروپاشي آکادمي به معناي مرتوني آن باشيم .
اگر 69 علم ماهيت اشــتراکي خود را به دليل خصوصي شدن از دست دهد آنگاه آيا انباشت علم به گونه اي خواهد شد که مخترعان مستقل به نتايج موفقيت آميز برسند؟ علاوه بر اين ، آيا قراردادهاي هنگفت دانشــمندان با بخش خصوصي، آزادي فکري و «عدم تعلق » به عنوان «ويژگي بنيادي نوآوري » را از بين نمي برد؟ به نظر مي رسد اين قراردادها دانشمند را اسير پيش داوري ها و جهت هاي از پيش ساخته مي کند و مانع آزادي فکري دانشمند مي گردد.
بنابراين ميروسکي نشان مي دهد تجاري سازي تحقيقات علمي در يک وضعيت آني و اتفاقي بدون در نظر گرفتن شــرايط و زمينه هاي مناسب در تمام نهادهاي نظام نوآوري ، حکومت ، بنگاه و دانشگاه ، در مديريت علم يک کشور به وقوع نخواهد پيوست .
استدلال کلي آنها مبني بر اين است که تجاري سازي هنجارهاي مرتوني موجود در جامعه علمي را تضعيف مي کند و در اين صورت نهاد علم کارکرد خود را از دســت مي دهد.
National Bureau of Economic Research, Princeton, Princeton University Press.
Protecting Their Intellectual Assets: Ap- propriability Conditions and Why Us Manufacturing Firms Patent (Or Not): National Bureau of Economic Research.