چکیده:
شرایط همهگیری کرونا، بر ابعاد مختلف زندگی دانشآموزان اثر گذاشتهاست و سبب تعطیلی مدارس و تغییر آموزش به سبک غیر حضوری شدهاست و تاثیراتی در حیطه آموزش داشتهاست که یکی از مهمترین آن، افت تحصیلی میباشد. برای بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی در شرایط بیماری کرونا، نیاز به تحقیقات عمیق و گستردهای میباشد، لذا هدف این پژوهش بررسی دیدگاههای دانشآموزان مقطع متوسطه که به طور کمی یا کیفی در دوران کرونا نسبت به قبل دچار افت تحصیلی شدهاند میباشد. روش این مطالعه کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بودهاست و با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاک محور انجام شدهاست و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شدهاست پس از ۱۰ مصاحبه با دانشآموزان پایه هشتم تا یازدهم شهر مشهد در سال ۱۴۰۰، اشباع نتایج حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای دانشآموزان نشان داد عوامل مختلفی بر افت تحصیلی آنها در دوران همهگیری بیماری اثرگذار بودهاست که در سه محور فردی، محیطی و آموزشی میباشد، که محور فردی شامل: حواسپرتی، عصبی بودن، افسردگی، استرس (مسائل روانی) و کاهش کیفیت یادگیری، انگیزه، تقلب، کم خوانی، کم آوردن زمان (یادگیری) و بازیگوشی، بازی الکترونیکی، اطلاعات مضر، فضای مجازی (تلفن همراه) و محور محیطی شامل: مدرسه، تفریح (محیطهای نشاط آور) و برخورد خانواده، دوستان و همکلاسیها (نزدیکان) و محور آموزشی شامل مشکلات اینترنت، مشکلات نرم افزار آموزشی (بستر آموزشی)، کیفیت پایین تدریس، تغییر ساعت کلاس، بینظمی معلم و عدم پاسخگویی معلم، بدرفتاری معلم (معلم) میباشد. لذا توصیه میشود متولیان آموزش در جهت ارتقا کیفیت آموزش مجازی، ارتقا نحوه تدریس مجازی معلمان، مراقبت از سلامت روان معلمان و دانشآموزان و افزایش مهارتهای دانشآموزان برای سازگاری بیشتر با این شرایط بکوشند.
Covid-19 pandemic conditions have affected various aspects of students' lives, One of the most important effects in the field of education is academic failure. In-depth and extensive research is needed to investigate the factors affecting academic failure in the Covid-19 pandemic. Therefore, the purpose of this study is to investigate the perceptions of high school students who have suffered quantitatively or qualitatively in the covid-19 pandemic than before. The method of this study is qualitative and with a descriptive phenomenological approach and semi-structured interviews have been used to collect data. Using criterion-based purposive sampling, after 10 interviews with eighth to eleventh-grade students in Mashhad in 1400, the results were saturated. An in-depth analysis of students' perspectives showed that various factors have influenced their academic failure during the pandemic. Which includes three axes: individual, environmental and educational. Individual focus includes distraction, nervousness, Depression, stress (psychological problems), Decreased quality of learning, motivation, cheating, poor reading, shortening of time (learning), And playfulness, electronic games, harmful information, and virtual. Environmental factors include school, recreation (uplifting environments) and family behavior, friends, and classmates (relatives). Educational factors include Internet problems, problems with educational software (educational platform), low quality of teaching, change in class hours, teacher disorder, and teacher non-response. It is recommended that those in charge of this matter try to improve the quality of education, improve the virtual education capability of teachers, take care of mental health and increase the skills of students to be more adaptable to these conditions.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 تحليل ادراک دانش آموزان مقطع متوسطه از عوامل مؤثر بر افت تحصيلي در شرايط همه گيري کرونا : مطالعه کيفي Analysis of High School Students's Perception on Academic Failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study ابوالفضل بخشي پور (نويسنده مسئول ) Abolfazl Bakhshipour* Assistant Professor, Department Of Counseling, استاديار مشاوره ، گروه مشاوره ، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad آزاد اسلامي بجنورد، بجنورد، ايران .
رويکرد مورد استفاده در اين تحقيق ، پديدارشناسي ٨ بوده است ، هدف اصلي روش پديدارشناسي درک ساختار اصلي پديده هاي تجربه شده انساني و دست يابي به عمق مفهومي است و در واقع تلاشي براي توصيف تجربيات زنده بدون تئوري پيشين درباره آن تجربيات است (نيکبخت و صانعي، ١٣٨٣)، 1 Petrie et al 2 Naciri et al 3 Pokhrel & chhetri 4 Basilaia & Kvavadze 5 Liberman 6 Subedi et al 7 Qualitative research 8 Phenomenological تحليل ادراک دانش آموزان مقطع متوسطه از عوامل مؤثر بر افت تحصيلي در شرايط همه گيري کرونا : مطالعه کيفي Analysis of High School Students's Perception on Academic Failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study همچنين اين پژوهش با استفاده از راهبرد پديدارشناسي توصيفي ١ انجام گرفته است ..