چکیده:
خرید اینترنتی یکی از مفاهیم مهم تجارت الکترونیک است که امروزه مورد استقبال عموم قرار گرفته است. صرفه جویی در زمان، تنوع و امکان مقایسه کالاها و خدمات و... تنها بخشی از مزایای آن بشمار میروند. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع و محدودیتهای خرید اینترنتی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز خرم آباد میباشد. نمونه آماری، شامل 360 نفر از دانشجویان این دانشگاه است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای- بعنوان یکی از ابزارهای رایج تحقیق روش مستقیم برای کسب دادههاست-که توسط محقق طراحی گردیده است و برای بررسی روایی آن از روایی محتوایی استفاده شده است. بر این اساس پرسشنامه با نظر کارشناسان رفع ابهام و اصلاح شده و پرسشنامه نهایی آماده اجرا گردید. پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ (α=0. 814) تعیین گردیده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونهای نشان داد که متغیرهای دسترسی نابرابر به کامپیوتر، تحصیلات کامپیوتری، وضعیت اقتصادی، سن و امنیت در خرید اینترنتی به طور معنیداری تاثیر گذار هستند.
Online shopping is one of the most important e-commerce concepts that is popular today. Saving time, variety and the possibility of comparing goods and services, etc. are just some of its benefits. The purpose of this study is to investigate the barriers and limitations of online shopping among students of Payame Noor University in the center of Khorramabad. The statistical sample includes 360 students of this university who have been selected by simple random sampling method. The data collection tool is a questionnaire - as one of the common research tools is a direct method for obtaining data - designed by the researcher and content validity has been used to check its validity. Based on this, the questionnaire was debugged and modified with the opinion of experts and the final questionnaire was ready to be implemented. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha method (α = 0.814) and SPSS software was used to analyze the data. The results of one-sample t-test showed that the variables of unequal access to computer, computer education, economic status, age and security are significantly effective in online shopping.
خلاصه ماشینی:
همچنين نتيجه آزمون t تک نمونه اي با ميانگين نظري ٣ نشان مي دهد که مقدار t محاسبه شده ٨/٩٣٦ مي باشد که با درجه آزادي ٣٥٩ در سطح معني دارد صفر (کمتر از ٠/٠٥) قرار دارد و لذا مي توان پذيرفت که ميانگين به دست آمده براي متغير دسترسي نابرابر به کامپيوتر از ميانگين تجربي ٣ به طور معناداري تفاوت دارد که با توجه به مثبت بودن اختلاف ميانگين نشان مي دهد که اين مقدار بيشتر از ٣ مي باشد.
همچنين نتيجه آزمون t تک نمونه اي با ميانگين نظري ٣ نشان مي دهد که مقدار t محاسبه شده ٢٠/٢١٣ مي باشد که با درجه آزادي ٣٥٩ در سطح معني دارد صفر (کمتر از ٠/٠٥) قرار دارد و لذا مي توان پذيرفت که ميانگين به دست آمده براي متغير تحصيلات کامپيوتري از ميانگين تجربي ٣ به طور معناداري تفاوت دارد که با توجه به مثبت بودن اختلاف ميانگين نشان مي دهد که اين مقدار بيشتر از ٣ مي باشد.
"The Impact of Website Information Convenience On E-commerce Success Of Companies", International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 57 (2012), pp: 381 – 387.
"Evaluating the Quality of C2C Online Buy and Sell Websites Using Dimensions of E-Quality", The 2012 International Conference on Asia Pacific Business Innovation & Technology Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40 (2012), pp: 71 – 76.