چکیده:
داروسازی یکی از بزرگترین صنایع جهان است که در دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. تنها در سال ۲۰۱۹ این صنعت کسب و کار ۲۵/۱ تریلیون دلار آمریکا را در سراسر جهان انجام داد. بر اساس یک پیشبینی، انتظار میرود تعداد قبلی در سال ۲۰۲۴ به ۵۹/۱ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد. وفاداری نوعی نگرش مثبت به یک محصول است که بر اثر استفاده مکرر از آن به وجود میآید که دلیل آن را فرآیندهای روانی میدانند. به عبارتی، تکرار خرید صرفا یک واکنش اختیاری نیست. بلکه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد وفاداری به برند در رفتار مصرفکنندگان صنعت دارویی کشور ایران با رویکرد دیمتل میباشد. ابعاد وفاداری به برند از پژوهش علی اکبری و موسی (1398) و تکنیک غربالگری فازی، استخراج شده است. جامعه و نمونه آماری ۳۰ نفر از اساتید دانشگاهی مسلط به مفاهیم وفاداری به برند و رفتار مصرفکنندگان صنایع دارویی است. پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد تحقیق در خصوص متغیرها شناسایی سپس با استفاده از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل)، به بررسی میزان شدت ارتباطات میان ابعاد وفاداری به برند پرداخته شد. نتایج نشان میدهدکه بعد تمایلات خرید بیشترین تاثیرگذاری و بعد انتخاب اول برند نسبت به برندهای مشابه بیشترین تاثیرپذیری در رفتار مصرفکنندگان صنایع دارویی را دارد.
خلاصه ماشینی:
پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد تحقیق در خصوص متغیرها شناسایی سپس با استفاده از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل)، به بررسی میزان شدت ارتباطات میان ابعاد وفاداری به برند پرداخته شد.
عدم خرید محصولات مشابه موجود در بازار، نشانه بارز وفاداری به برند بوده و نشان دهنده نوعی پیوند عاطفی عمیق میان مشتریان و نام تجاری محبوبشان است [22].
در چنین شرایطی بهترین و تاثیرگذارترین روش برای افزایش وفاداری مشتریان این است که آنان را در جریان اتفاقات قرار دهید و سعی در برطرف کردن مشکلات داشته باشید.
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در یک شرکت بیمهای در شهرستان گرگان انجام شده است.
هدف این مطالعه ارائه مدل ارزش ویژه برند تحت تأثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بوده است.
شکل1- مدل مفهومی پژوهش 4- روششناسی تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمّی و از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) جهت بررسی شدت اثرگذاری و اثرپذیری میان ابعاد وفاداری به برند استفاده شده است.
گام دوم و سوم و چهارم: تعیین عناصر در رئوس یک دیاگرام و روابط حاکم بر آنها در پژوهش حاضر از تکنیک DEMATEL جهت شناسایی ارتباط و شدت قوت و ضعف ابعاد استفاده شده است.
تاثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پاسخ و وفاداری مشتری از طریق متغیر میانجی ارزش ویژه برند در بین مشتریان صنعت تولید و بستهبندی سبزیجات خشک در استان اصفهان.