چکیده:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و سرمایه روانشناختی بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام با تبیین نقش میانجی رهبری اصیل است.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه ایلام به تعداد 480 نفر میباشند که 214 نفر از آنان تصادفی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه روانشناختی، تصویر مثبت، رهبری اصیل به ترتیب از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، سرمایه انسانی نادری (1390) و برای ابعاد تصویر سازمانی از دانشگاه، رهبری اصیل آولیو، گاردنر و والیوم (2006) استفاده شده که دارای ضریب پایایی بالاتر از 7/0 و روایی آنها توسط متخصصان، خبرگان و اساتید مورد تایید قرار گرفته است. برای دقت بیشتر، از هرکدام از پرسشنامههای مذکور به تعداد 230 فقره توزیع شد که تعداد 214 فقره از آنها بدون هیچ ایرادی تکمیل و اعاده شد. در این پژوهش برای دستیابی به بخش آمار توصیفی و انجام آزمون کلموگروف – اسمیرنوف از نرمافزار اس.پی اس.اس[1] و در بخش آمار استنباطی پژوهش از نرمافزار آموس[2] برای انجام آزمونهای تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در جهت رد یا تایید فرضیههای پژوهش استفاده شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه روانشناختی و ابعاد و مولفههای آنها بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام با تبیین نقش میانجی رهبری اصیل تاثیر مثبت و معنادار دارند.
نتایج: نتایج حاکی از آن است که برای ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام، میبایست با توجه به نقش رهبری اصیل، به متغیرهای سرمایه اجتماعی، انسانی و روانشناختی توجه ویژه کرد.
The purpose of this study was to investigate the impact of social capital, human capital and psychological capital on creating a positive image of Ilam University by explaining the mediating role of authentic leadership. The purpose of the present study is to describe the applied purpose and the descriptive-Correlational method of data collection. The statistical population of the staff and faculty members of Ilam university are 480 persons,214 of whom are randomly selected based on Cochran formula.In this study for measuring social capital variables,human capital ,psychological capital, positive image, authentic leadership respectively from Nahapit and Goshal(1998) social capital questionnaires,Luthans et al (2007) psychological questionnaires,Naderi human capital (2011),Organizational image dimensions have been used by the university ,the authentic leadership of Avolio,Gardner and valium (2006). Which has a reliability coefficient higher than 0/7 and their validity has been approved by experts,experts in the fields, and instructors and consultans.Each of the questionnaires was distributed to 230 for more accuracy, 2014 of which were completed without any problems. In this study,descriptive statistics and kolmogorof-smirnof test were used by SPSS soft ware,and in the inferential statistics section AMOS soft ware was used to perform factor analysis and structural equation tests to reject or confirm the research hypotheses.the results show that social capital ,human capital,psychological capital and their dimensions and componenets have a positive and significant effect on creating a positive image of Ilam the university by explaining the mediating role of authentic leadership.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش بـرای سـنجش متغیرهـای سـرمایه اجتمـاعی، سرمایه انسانی، سرمایه روانشناختی، تصویر مثبت ، رهبری اصیل به ترتیب از پرسش نامه های سـرمایه اجتمـاعی ناهاپیت و گوشال (١٩٩٨)، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکـاران (٢٠٠٧)، سـرمایه انسـانی نـادری (١٣٩٠) و برای ابعاد تصویر سازمانی از دانشگاه، رهبری اصیل آولیو، گاردنر و والیوم (٢٠٠٦) استفاده شده که دارای ضریب پایایی بالاتر از ٠/٧ و روایی آنها توسط متخصصان، خبرگان و اساتید مورد تأیید قرار گرفته اسـت .
متخصصان علوم رفتاری بر ایـن باورنـد کـه سـازمانهـا، جنبـه هـای انکارناپـذیر دنیـای امـروز را تشـکیل مـی دهنـد، امـا بـی تردیـد همـه آنهـا بـر اسـاس تـلاشهـای ذهنـی و جسـمانی نیــروی انســانی (ســرمایه انســانی)٢ کــه رکــن اصــلی آن بــه حســاب مــی آیــد، اداره و هــدایت مـی شـوند؛ بنـابراین ، روشـن اسـت کـه زنـدگی سـازمانهـا در عصـر حاضـر بـه شـدت تحـت تــأثیر منــابع انســانی آن قــرار دارد (الــوانی، ١٣٨٥: ٣٩).
1- Bourdieu 2- Nahapiet& Ghoshal 3- Burt 4- Putnam 5- Burt 6- Hansen,Nohria,Tierney ٢- مؤلفــه ی شــناختی: بعــد شــناختی، بیــنش مشــترکی از اهــداف و ارزشهــا را بــرای اعضای شبکه فـراهم کـرده و مقدمـه فعالیـت بهینـه آنـان در سیسـتم هـای اجتمـاعی را فــراهم مــی کنــد.
الگوی مفهومی پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ١: الگوی مفهومی پژوهش (پژوهش گر ساخته ) روش پــژوهش حاضــر کــه در بــازهی زمــانی بهمــن مــاه ١٣٩٧ تــا شــهریورماه ١٣٩٨ در دانشــگاه ایــلام انجــام شــده اســت ، از حیــث هــدف کــاربردی و از نظــر شــیوهی گــردآوری دادههــا 1- Gardner,Cogliser,Davis&Dickens 2- Rego,Sousa,Marques & Cunha توصــیفی – هــم بســتگی اســت .
0/000 0/79 H٠ رد فرضیه های فرعی ١- بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایـلام بـا تبیین نقش میانجی رهبری اصیل تأثیر معناداری دارد.