چکیده:
همهگیری کووید ۱۹ در جهان مهمترین رویداد سال 2020 بود که پیامدهای آن در طول این دهه ادامه دارد. یکی از این پیامدها حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای دیجیتال میباشد. هدف این پژوهش بررسی شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک در زمان بحرانهای فراگیر (مورد مطالعه شرکت فروش اینترنتی دی جی کالا) میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان شرکتهای فروش اینترنتی کالا در تهران که از سال 1399 تا زمان اجرای تحقیق، حداقل 2 خرید اینترنتی کالا داشتهاند، میباشند و بر طبق جدول مورگان، 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر پرسشنامه شارما و آگروال (2019) میباشد و تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار SmartPLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که، کیفیت خدمات وبسایت و سیستم پشتیبانی مشتری با توجه به ضریب بارهای عاملی استاندارد 771/0 و 673/0 اهمیت بیشتری نسبت به مؤلفههای شخصیسازی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با ضرایب بارهای عاملی استاندارد 608/0 و 517/0 دارند. یافتههای پژوهش نشان داد در کنار توجه به عوامل سختافزاری و نرمافزاری مرتبط با فنآوری اطلاعات در تجارت الکترونیک، توجه به عوامل انسانی میتواند بازدهی تجارت الکترونیک را بیش از پیش افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک در زمان بحرانهای فراگیر (مورد مطالعه شرکت فروش اینترنتی دی جی کالا) محمد شریفی1 /، محمد رضا مردانی2 / 1- کارشناس ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش،گروه مدیریت ،واحد الکترونیکی ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ، ایران 2- دانشیار ،گروه مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه جامع امام حسین ،تهران ، ایران تاریخ دریافت: 30/02/1401 تاریخ بازنگری: 21/04/1401 تاریخ پذیرش: 21/06/1401 تاریخ انتشار آنلاین: 27/06/1401 کلید واژهها: تجارت الکترونیک، بحرانهای فراگیر، موفقیت در تجارت الکترونیک، دی جی کالا، فروش اینترنتی چکیده همهگیری کووید ۱۹ در جهان مهمترین رویداد سال 2020 بود که پیامدهای آن در طول این دهه ادامه دارد.
تحقیقات حوزه تجارت الکترونیک نشان میدهد که پیشرفتها در فنآوریهای اینترنتی برای شرکتها این امکان را فراهم کرده است که، محصولات خود را به صورت مستقیم از طریق پلتفرمهای فروش اينترنتي تجارت الکترونیک به مصرفکننده بفروشند (Fan et al, 2020)، در نتیجه اين عامل منجر به افزایش فروش اين شركتها شده است (Lee et al, 2018).
فرضیه فرعی اول: بین کیفیت خدمات وبسایت و موفقیت در تجارت الکترونیکی (مورد مطالعه شرکتفروش اینترنتی دی جی کالا) رابطه وجود دارد.
میتوان گفت بین کیفیت خدمات وبسایت و موفقیت در تجارت الکترونیکی (مورد مطالعه شرکتفروش اینترنتی دی جی کالا) رابطه وجود دارد.
, (2021), the effect of managing the effectiveness of e-commerce platforms and dimensions of responsibility on sustainable consumption during the pandemic disease (Corona) (case study: online buyers), International Banking Digital Marketing Conference, Tehran.
Managing the effectiveness of e-commerce platforms in a pandemic, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 58, January 2021, 102287.