چکیده:
هدف
سرمایه اجتماعی شرکتها یکی از مهمترین داراییها و از عوامل کلیدی مهم بر بهبود روندهای مرتبط با نوسازی استراتژیک تلقی میشود. به بیانی دیگر سرمایه اجتماعی مبتنی بر تعاریف، یکی از منابع ناملموس شرکتها است که از شبکه روابط انسانی در درون سازمان نشات گرفته است. هدف اصلی از مطالعه حاضر تعیین تاثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیل گری ظرفیت جذب بوده است.
روش
این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران به تعداد 630 شعبه که حجم نمونه 239 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است.
یافته ها
یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار سرمایه اجتماعی سازمان بر گرایش به کارآفرینی سازمان بوده است و همچنین بر این اساس میتوان گفت که سرمایه اجتماعی با نقش تعدیلگر ظرفیت جذب بر چابکی استراتژیک مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران، دارای کمترین اثر مثبت بوده است.
نتیجه-گیری
این مطالعه پیامدهای سرمایه اجتماعی سازمان بر گرایش به کارآفرینی سازمانی را نشان میدهد که بیشترین تاثیر مثبت و معنادار را داشته است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي تحقيق حاکي از اثر مثبت و معني دار سرمايه اجتماعي سازمان بر گرايش به کارآفريني سازمان بوده است و همچنين بر اين اساس مي توان گفت که سرمايه اجتماعي با نقش تعديلگر ظرفيت جذب بر چابکي استراتژيک مديران شعب بانک ملي در سطح شهر تهران ، داراي کمترين اثر مثبت بوده است .
Entrepreneurial orientation به علاوه ، چابکي استراتژيک نيز عامل ديگري است که مي٧تواند بر نوسازي استراتژيک اثرگذار باشد؛ به واقع چابکي استراتژيک ابزاري بنيادين است که شرکت ها را قادر ميسازد تا در برابر تغييرات و تحولات محيطي واکنش پذيري سريع تري داشته و تغييرات لازم و ضروري را در جهت بهبود رفتارها و شکل دهي به قابليت ها و توسعه دانش هاي مورد نياز به منظور دستيابي به اهداف استراتژيک شناسايي نمايند (کونها و همکاران ، ٢٠٢٠).
مبتني بر توضيحات ارائه شده مطالعه حاضر به دنبال بررسي تأثير سرمايه اجتماعي، چابکي استراتژيک و گرايش به کارآفريني بر نوسازي استراتژيک با توجه به نقش تعديل گري ظرفيت جذب در صنعت بانکداري کشور و به طور خاص بانک ملي ايران مي - باشد.
مبتني بر نتايج به دست آمده سرمايه اجتماعي يکي از پيشايندهاي مهم در جهت توسعه رفتارهاي کارآفريني در حوزه گردشگري محسوب ميگردد خان و همکاران (٢٠٢١) در تحقي٢قي با عنوان " 2 ١٦ Kumar Potdar ١٧ Sadiku-Dushi ١٨ Mugambi & Karugu ١٩ Yang & Gabrielsson ٢.
بنابراين مي توان با ٣، که از ٩٦ آزمون اين فرضيه ، برابر است با ٦٩٩ اطمينان ٩٥ گفت ؛ سرمايه اجتماعي سازمان با نقش تعديلگر ظرفيت جذب بر چابکي استراتژيک سازمان ، تأثير مثبت و ٠، که نشان دهنده شدت ضعيف معناداري دارد.