چکیده:
توجه همزمان به زنجیرههای تامین رو به جلو و رو به عقب باعث ایجاد مفهومی جدید در ادبیات زنجیره تامین به عنوان زنجیرههای تامین حلقه بسته شده است. یکی از عواملی که میتواند منجر به اختلال در روند حرکتی زنجیرههای تامین و کاهش سطح سودآوری و عملکرد سازمانها گردد، اثر شلاقی است. هدف از این پژوهش طراحی مدل مفهومی استراتژیهای اثرگذار بر کاهش اثر شلاقی در زنجیره تامین حلقه بسته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از جنبه نوع و نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را 75 تن از خبرگان صنعتی و دانشگاهی حوزه تولیدات روغن خودرو در کشور تشکیل دادهاند. در این پژوهش با مطالعه پیشینه پژوهش، 8 استراتژی اثرگذار بر کاهش اثر شلاقی در زنجیره تامین حلقه بسته شناسایی و با جمعبندی نظرات 5 تن از خبرگان دانشگاهی تعدیل یافت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش را پرسشنامه مقایسات زوجی حاوی 8 استراتژی شناسایی شده تشکیل داده است. در ادامه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، 8 استراتژی بدست آمده در 5 سطح کلی ساختاربندی گردید. یافتههای پژوهش حاکی از قرارگیری استراتژیهای "ایجاد سیاستهای بررسی دورهای کنترل موجودی و برنامهریزی تولید" و " در دسترس بودن اطلاعات در مورد پارامترهای محصولات بازیافتی" در سطح آغازین مدل است. همچنین یافتههای پژوهش نشان از قرارگیری استراتژیهای "افزایش دید در روند بازیابی محصولات در فرآیند زنجیره تامین رو به عقب با استفاده از سیاست تبادل محصول با مشتری" و "کاهش زمان تحویل محصول" در سطح پایانی مدل دارد.
Simultaneous attention to forward and backward supply chains has created a new concept in the supply chain literature as closed-loop supply chains. The purpose of this study is to design a conceptual model of effective strategies on bullwhip effect reduction in the closed loop supply chain. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and in terms of type and method of data collection. The statistical population of the study consists of 75 industrial and academic experts in the field of automobile oil production in the country. Then, by studying the research background, 8 effective strategies on bullwhip effect reduction in the closed-loop supply chain were identified and adjusted by summarizing the opinions of 5 academic experts. The instrument used in this study is a pairwise comparisons questionnaire containing 8 identified strategies. Then, using interpretive structural modeling technique, 8 identified strategies were structured in 5 general levels. The research findings indicate that the strategies of "creating policies for periodic review of inventory control and production planning" and "availability of information on the parameters of recycled products" are at the initial level of the model. Also, the research findings indicate that the strategies of "increasing visibility in the process of product recovery in the supply chain process backwards using the product exchange policy with the customer" and " product delivery time reduction" at the final level of the model.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام اين پژوهش ارائه مدلي براي کاهش اثر شلاقي در نجيره تأمين حلقه بسته و بازيافت و توليد مجدد محصولات برگشتي بوده است .
[٢٥] تنظيم سفارش و به اشتراک گذاري اطلاعات ايجاد سياست جديد جبران خسارت ، ارائه هدف از اين راهبرد تعيين الگوهاي جديد و بهينه سفارش ٤ الگوي سفارش بدون اشکال براي موجودي و S٤ مجدد در جهت کاهش اثر شلاقي بر پيکره زنجيره تأمين [٢١] برنامه ريزي توليد حلقه بسته است .
مراحل انجام پژوهش با توجه به شکل ٢ در مرحله اول با استفاده از پيشينه پژوهش ٨ راهبرد مؤثر و اثرگذار بر اثر شلاقي در زنجيره تأمين حلقه بسته شناسايي و با نظرخواهي از ٥ تن از خبرگان دانشگاهي مورد تعديل قرار گرفته است .
مدل روابط بين راهبردهاي اثرگذار در اثر شلاقي بر زنجيره تأمين حلقه بسته همچنين براي ترسيم نمودار قدرت نفوذ-وابستگي، از مقادير نفوذ و وابستگي ماتريس دستيابي استفاده شده که در شکل ٤ مشخص شده است .
هدف از اين پژوهش ارائه مدل ارتباطي ميان راهبردهاي کاهش اثر شلاقي در زنجيره تأمين حلقه بسته در صنعت روغن خودرو کشور ميباشد.
The bullwhip effect in closed-loop supply chains: A systematic literature review.
Model predictive control algorithm of closed-loop supply chain networks dynamic system and its bullwhip effect.
Modeling and Analysis of the Bullwhip Effect in Remanufacturing Closed-loop Supply Chain.
Quantifying bullwhip effect in a closed loop supply chain.
A fuzzy control model for restraint of bullwhip effect in uncertain closed-loop supply chain with hybrid recycling channels.
Mitigation of bullwhip effect in closed-loop supply chain based on fuzzy robust control approach.