چکیده:
زمینه و هدف: تصویر یکی از عناصر مهم زیبایی در شعر است. شاعر با بهره گیری از این عنصر، تجربیات عاطفی و ادراکات ذهنی خود را به کمک صنایع ادبی و شیوه های بلاغی چون تشبیه، استعاره، کنایه، و مجاز بگونه ای هنری و گیرا بدست میدهد. سعدی نیز از این گونه های بیانی بهره های فراوان برده است؛ بنابراین در این جستار از چشمانداز دو نگارۀ تشبیه و استعاره به پرنیان تصویر عاشق در غزلیات سعدی پرداخته شده است.
روش مطالعه: این مقاله به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی به تبیین تصاویر عاشق در غزلیات سعدی پرداخته است. نخست تعاریفی از تصویر بیان شده، سپس تصاویر مربوط به عاشق در سیصدوشصت غزل سعدی از «دیوان غزلیات سعدی» به کوشش خطیب رهبر (1377) از نشر مهتاب، بررسی شده است.
یافته ها: دستاورد این پژوهش پس از بررسی تصاویر در سیصدوشصت غزل سعدی بیانگر آن است که تصاویری که معانی و دقایق ذهنی در شعر سعدی را بهتر مینمایانند، در سه گروه مربوط به حالات ظاهری، احوال درونی و صفات عاشق طبقه بندی میشوند.
نتیجه گیری: صفات عاشق بیشترین بسامد (61%) و تصاویر مربوط به حالات ظاهری عاشق کمترین کاربرد (6%) را دارد. این تصاویر -که بازتاب ضمیر شاعر در قالب واژه هاست و رکن اساسی شعر او را تشکیل میدهد- نشاندهندۀ قدرت کلام، فصاحت و دلنشینی سخن اوست.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Image is one of the important elements of beauty in poetry. Using this element, the poet obtains his emotional experiences and mental perceptions with the help of literary industries and rhetorical methods such as similes, metaphors, ironies, metaphors, etc. in an artistic and captivating way. Sa’adi has also benefited a lot from this kind of expression. Therefore, in this article, the image of the lover in Sa’adi's lyric poems is discussed from the perspective of two images of simile and metaphor.
METHODOLOGY: This article explains the images in a descriptive-analytical manner. First, definitions of the image are given, then the images related to the lover in three hundred and sixty Sa’adi ghazals from the book "Saadi's lyric poems" have been studied by the efforts of Khatib Rahbar (1998) from Mahtab Publishing.
FINDINGS: The result of this research, after examining the images in Sa’adi's three hundred and sixty sonnets, indicates that the images that mean and They better represent the mental minutes in Saadi's poetry, they are classified into three groups related to emotions, body, and lover traits.
CONCLUSION: Lover traits (61%) have the highest frequency and images related to the lover's body with (6%) have the least use. These images - which reflect the poet's conscience in the form of words and form the basic element of his poetry - show the power of words, eloquence and pleasantness of his words.
خلاصه ماشینی:
نخست تعاريفي از تصوير بيان شده ، سپس تصاوير مربوط به عاشق در سيصدوشصت غزل سعدي از «ديوان غزليات سعدي» به کوشش خطيب رهبر (١٣٧٧) از نشر مهتاب ، بررسي شده است .
يافته ها: دستاورد اين پژوهش پس از بررسي تصاوير در سيصدوشصت غزل سعدي بيانگر آن است که تصاويري که معاني و دقايق ذهني در شعر سعدي را بهتر مينمايانند، در سه گروه مربوط به حالات ظاهري، احوال دروني و صفات عاشق طبقه بندي ميشوند.
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE Examining the image of a lover in Saadi's lyric poems S.
First, definitions of the image are given, then the images related to the lover in three hundred and sixty Sa’adi ghazals from the book "Saadi's lyric poems" have been studied by the efforts of Khatib Rahbar (1998) from Mahtab Publishing.
در اين روش ، شاعر به بهره گيري از صنايع ادبي و شيوه هاي بلاغي چون تشبيه ، استعاره ، کنايه ، مجاز، حس آميزي، و تشخيص ، تصاوير را بوجود ميآورد؛ بنابراين تصوير تجسم ذهنيات شاعر در مقابل مخاطب است که باعث التذاذ ادبي و تحريک عواطف خواننده ميشود و به وي ادراک بهتري از پيام شعر ميدهد.
سعدي نيز از شاعران تصويرپردازي است که غزليات او تصاوير مربوط به عشق ، عاشق و معشوق را به کمال نشان ميدهد.
com) Taghi Amini Mofrad: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
com: Responsible author) Kobra Nodehi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.