چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﺮﯾﺪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی) ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﻋﻠﯽ آﺑﺎد ﮐﺘﻮل (ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻧﻮع ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﻧﺤﻮه ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ درﺳﺎل ﻫﺎی 1396-1395 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﯿﺪاﻧﯽ و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﻋﻠﯽ آﺑﺎد ﮐﺘﻮل ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 5000 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن، ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﻌﺪاد 384 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، ﺗﻌﺪاد 400 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪ. داده ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﺸﺎن داد ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﺮﯾﺪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از تحليل مسير با استفاده از معادلات ساختاري نشان داد حمايت اجتماعي با رفتار شهروندي مشتريان خريد اينترنتي با توجه به نقش ميانجي رضايت مشتري رابطه معناداري دارد.
لذا محقق در اين تحقيق به دنبال پاسخگويي به اين سئوال است که آيا بين حمايت اجتماعي و رفتار شهروندي مشتريان خريد اينترنتي با توجه به نقش ميانجي رضايت رابطه معناداري وجود دارد؟ 4 Wu et al 5 Jung et al 6 Hu 7 Johnson et al 8 Rozenbaum et al 9 Trepte et al 10 Chiu et al 11 Mendonca et al 12Anaza 536 روش شناسي روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي بود.
با توجه به نتايج بدست آمده مشاهده ميگردد که اثرغيرمستقيم بيشتر از اثرمستقيم ميباشد؛ بنابراين مدل ساختاري نشان مي دهد فرض يک تاييد و فرض صفر رد ميگردد، درنتيجه بين حمايت اجتماعي و رفتار شهروندي مشتري باتوجه به نقش ميانجي رضايت مشتري در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي علي آباد کتول رابطه معناداري وجود دارد (جدول ٤).
در نهايت نتايج نشان داد بين حمايت اجتماعي و رفتار شهروندي مشتري باتوجه به نقش ميانجي رضايت مشتري رابطه معناداري وجود دارد.
7. Dong Hong Zhu, Hui Sun, Ya Ping Chang (2016), Effect of social support on customer satisfaction and citizenship behavior in online brand communities: The moderating role of support source, Journal of Retailing and Consumer Services 31 (2016) 287–293 8.
542 Investigate the Relationship between Social Support and Citizenship Behavior of Online Shopping Customers Satisfaction with the Mediating Role of Customer Satisfaction (Case Study: Students of Islamic Azad University of Aliabad Katoul Branch) Saeed Bahmani Nezhad MA.