چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و رواسازی نسخه فارسی مقیاس بیحوصلگی شغلی در جامعه معلمان ایرانی صورت پذیرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بود. در این مطالعه 500 نفر از معلمان شاغل شهر تهران بهروش در دسترس، بااستفاده از پرسشنامه آنلاین انتخاب شدند. جمعآوری دادهها بااستفاده از پرسشنامههای بیحوصلگی شغلی لی(1986)، اشتیاق شغلی اسکاوفلی(2002)، فرسودگی شغلی مسلش(1981)، رضایت شغلی اسمیت(1969) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی بهروش مؤلفههای اصلی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی، ساختار عاملی بیحوصلگی شغلی با 17 گویه را تأیید نمود که تمام 17 گویه در 3 عامل یکنواختی، برانگیختگی پایین و عدم تمایل به شغل طبقهبندی شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید برازش خوب مدل سه عاملی بود. ضرایب روایی همگرای بیحوصلگی شغلی با فرسودگی شغلی 47/0 و ضرایب روایی واگرا با رضایت شغلی 50/0– و اشتیاق شغلی 74/0- بدست آمد. همچنین پایایی پرسشنامه بهروش بازآزمایی در دورهای سه ماهه ارزیابی شد که همبستگی معنیداری معادل 87/0 بود و ضریب آلفای کرونباخ 94/0 شد که بیانگر تأیید پایایی به روش همسازی درونی بود. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان به محققین و دستاندرکاران پیشنهاد داد که در پژوهشهای مربوط به تعیین بیحوصلگی شغلی و بازنگری وضعیت شغلی معلمان از این ابزار بهره جویند.
Aim: The aim of current study was to evaluate the reliability and validation of the Persian version of the Job Boredom Scale among the Iranian teachers. Method: The present study was descriptive-analytical and a total of 500 teachers working in Tehran were selected using the convenience sampling method. Data were collected using Lee's Job Boredom Questionnaire (1986), Schaufeli Job engagement Questionnaire (2002), Maslach Job Burnout Questionnaire (1981), and Smith Job Satisfaction Questionnaire (1969). Exploratory factor analysis using principal components and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Results: The results of the exploratory analysis confirmed the factor structure of job boredom with 17 items; all 17 items were classified into three factors include uniformity, low arousal, and reluctance to work. The confirmatory factor analysis results confirmed the excellent fit of the three-factor model. Convergent validity coefficients of job boredom with burnout were 0.47, divergent validity coefficients with job satisfaction were -0.50, and job enthusiasm was -0.74. Also, the reliability of the questionnaire was evaluated by test-retest method in quarterly periods, which had a significant correlation of 0.87 and a Cronbach's alpha coefficient of 0.94, which indicated the confirmation of reliability by the internal synchronization method. Conclusion: Therefore, researchers and practitioners can be suggested to use this tool in research related to determining job boredom and reviewing the job status of teachers.Keywords: Reliability, Job Boredom, factor structure.