چکیده:
هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی معادلات ساختاری تاثیر تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی است. در پژوهش حاضر از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان محصولات آرایشی در تهران بزرگ بودند كه با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب گردیده¬اند. براساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر از مشتریان محصولات آرایشی در شهر تهران به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه هیپولا و همکاران (2017) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این مطالعه دارای برازش مطلوبی است و میتواند 50 درصد واریانس دلبستگی شناختی، 40 درصد دلبستگی عاطفی، 36 درصد دلبستگی رفتاری و 62 درصد واریانس ارزش ویژه برند را تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که تجربـه حسـی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
نتایج نشان داد کـه مـدل پیشـنهادی بـا داده های این مطالعه دارای برازش مطلوبی است و میتواند ٥٠ درصد واریانس دلبستگی شناختی، ٤٠ درصد دلبستگی عاطفی، ٣٦ درصد دلبستگی رفتاری و ٦٢ درصـد واریـانس ارزش ویـژه برنـد را تبیین کند.
Email: Sh. azizi2006@yahoo.
ارزش ویژه برنـد مزایای بسیاری برای شرکت ها و تولیدکنندگان دارد، به عنوان مثال اگـر برنـدی از ارزش ویـژه بالایی برخوردار باشد در این صورت مصرف کننده هدف رفتار مثبتی نسبت به برند خواهد داشت که درنتیجه حاضر است قیمت بالایی برای محصول پرداخت کنـد، خریـد خـود را تکـرار نمایـد، تبلیغات دهان به دهان برای محصول انجام دهد (غلامرضا تهرانی و همکاران ، ٢٠٢٠).
در این تحقیق تجربه حسی برند به عنوان سطحی از وضعیت انگیزشی مفهومی و مربـوط بـه برنـد کـه بـر سطوح خاصی از دلبستگی شناختی ، عاطفی و رفتاری در تعاملات مستقیم با برنـد اسـت ، منجـر بـه ایجاد ارزش برای برند تجاری می شود.
همچنین نتایج تحقیق نشان داد که دلبستگی مشتری بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبـت و معنـی دار دارد.