چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله حافظه فعال بر بازداری رفتار و حافظه فعال دیداری کودکان مبتلا به علائم اختلال نارسایی توجه/تکانشگری در شهرستان سلسله انجام گردید. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 12-8 ساله مدارس ابتدایی شهرستان سلسله در سال تحصیلی 1400-1401 است. دراین پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای 34 نفر از دانش آموزان 8 الی 12 ساله مقطع ابتدایی با ملاکهای ورود و خروج به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه 17 نفری قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 13 هفته در جلسات 50 دقیقهای مداخله حافظه فعال کاپیتان لاگ شرکت کردند. لازم به ذکر است هر دو گروه آزمایش و گواه پیش از آغاز جلسات مداخله و پس از اتمام جلسات به خرده مقیاسهای بازداری رفتار و حافظه فعال دیداری ابزار مجموعه آزمون عصب روانشناختی کمبریج (کن تب، فرای و همکاران، 1996) پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون در متغیرهای حافظه فعال و بازداری رفتار بین میانگین پس آزمون در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P). بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت مداخله حافظه فعال در ارتقای بازداری رفتار و حافظه فعال دیداری کودکان موثر بود.
The aim of the current research study was to determine the effectiveness of working memory intervention on behavioral inhibition and visual working memory in children with symptoms of attention-deficit/impulsivity disorder in Selseleh city. The method was a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of all boy students of 8-12 years old elementary schools in Selsele city in the academic year 2021-2022. using a multi-stage sampling method, 34 students from 8-12 years old elementary school with inclusion and exclusion criteria were selected as the final sample and randomly assigned to two experimental and control groups of 17 people. Then, the experimental group participated in 50-minute sessions of Captain Log's working memory intervention for 13 weeks. It should be noted Before and after the intervention sessions, Both experimental and control groups answered the subscales of behavioral inhibition and visual working memory of the Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB; Fray & et al, 1996). The MANCOVA results showed that by controlling the effect of the pre-test in the variables of working memory and behavior inhibition there is a significant difference between the post-test average in the experimental group and the control one
(P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ١٠، شماره پياپي ٧٩، دي ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(10), 2023 اثربخشي مداخله حافظه فعال بر بازداري رفتار و حافظه فعال ديداري در کودکان مبتلا به علائم اختلال نارسايي توجه /تکانشگري The Effectiveness of working memory intervention in behavior inhibition and visual working memory of children with Attention Deficit/ impulsive subtype Disorder (ADHD-I) مژده جوانمرد١ Mozhdeh Javanmard MA, clinical psychology, Department of Education کارشناسي ارشد روانشناسي باليني ، دانشگاه شهيدچمران اهواز، اهواز، Sciences and psychology, Shahid Chamran university ايران .
چکيده Abstract The aim of the current research study was to determine پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي مداخله حافظه فعال بر بازداري the effectiveness of working memory intervention on رفتار و حافظه فعال ديداري کودکان مبتلا به علائم اختلال نارسايي behavioral inhibition and visual working memory in children with symptoms of attention-deficit/impulsivity توجه /تکانشگري در شهرستان سلسله انجام گرديد.
لازم به ذکر است هر دو گروه آزمايش و گواه intervention sessions, Both experimental and control groups answered the subscales of behavioral inhibition پيش از آغاز جلسات مداخله و پس از اتمام جلسات به خرده مقياس هاي and visual working memory of the Cambridge بازداري رفتار و حافظه فعال ديداري ابزار مجموعه آزمون عصب Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB; Fray & et al, 1996).
همچنين بر اساس اصل انعطاف پذيري مغز يک مداخله توانبخشي شناختي با تکرار و تمرين هاي حافظه فعال ديداري بستري براي ارتقاي ظرفيت حافظه کودکان مبتلا به علائم اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي فراهم ميکند.