خلاصه ماشینی:
"حال اگر همین هنرمند،برخاسته از همین فرهنگ خاص بخواهد از قشر مرفه جامعه بگوید،نمونهء مؤنثش میشود مهری در عروسی خوبان:با تصویری که مخملباف از خانوادهء مرفه«مهری» ترسیم میکند،تمام تلاشهایش برای ایدهآل جلوه دادن این دختر عقیم میماند و در ما تأثیر نمیکند.
اما«مهری»قار است ایدهآل باشد،نه به آن سبب که مثلا عاشقانه همسرش را دوست دارد-که ما حتی نشانی باورکردنی از ته علاقهای هم نمیبینیم-و یا چون زنی اجتماعی است و با جامعهاش خوب کنار میآید-که در فصل مصاحبه در نمایشگاه و دستپاچگی او،نقیض این فرضیه ثابت میشود-،بلکه صرفا از آن جهت چهرهای (تصویرتصویر) مثبت مییابد که او هم به اندازهء مخملباف،در کوچه و خیابان و شب و نصفه شب،به دنبال «حاجی»راه میافتد تا نابسامانیهای اجتماع را کشف کند و بالاخره با بریدن از خانواده و پیوستن به«حاجی»بلندترین گام را در جهت شکستن اختلاف طبقاتی میگذارد.
هرچند در کنه ماجرا،باز هم حکایت همان قربانی شدن آدمهاست و باز زنانی در کالبد«سیمین»و دختر کولی،حاضر میشوند تا چهرهای از قربانیان مضاعف جامعه باشند،اما چون مخملباف تصویری از یک زن مرفه قربانی،در ذهن ندارد،«سیمین»بدل به زن دیوانهای میشود که بر واکنشهایش به جز خلبازی اسمی نمیتوان گذاشت.
به این ترتیب،و در انطباق با این تحلیل،«سیمین»دیوانه میشود چون بچهدار نمیشود و دختر کولی ناچار است لال باشد و به ازدواجی اجباری تن در دهد چون چند بچهء قد و نیمقد دارد.
به آخرین بازماندهء این نسل مظلوم نگاه کنیم که چطور تنها با مرگ نجات پیدا میکند و در قالب دخترکی زیبا راهی بهشت سورئال-مذهبی مخملباف میشود."