خلاصه ماشینی:
"هر چند که واقعیت برای خواننده مشهود است،ولی هر جای قصه اگر این ادامه قطع شود، ما بخشی از این ویژگی را در تاریکی خواهیم یافت که با تحلیل و دقت در کل اثر،قابل تشخیص است؛شخصیتی که همچون کلیشههای دیگر دارای مقدمه،میانه و انتها نیست،آثار این تفکر، حتی بعد از مرگ او نیز جاودانه ادامه مییابد و این تمهیدی است که عطار به قصد و با تأکید بر این جهان بینی،ابراز میکند.
این نوع راوی،نظارهگر و بیطرف نیست،بلکه خود از مقام روایت و جهانبینی خود،آن گونه که حلاج را میبیند،روایت میکند و سعی دارد،این ایده را در کل اثر تعمیم دهد تا در نهایت،مخاطب تحت تأثیرات او به باور کردن یک حقیقت تاریخ،دچار شود.
این روایت با بیان عطار،از چند دیدگاه عنوان میشود که راههای متفاوتی را برای اقتباس در یک اثر دراماتیک،پیش روی مینهد که مراتب شهود،عرفان عملی و جدل با عرفان نظری،تحولات فکری یک عصر یا یک دوران و یا حتی شوریدگی یا رهایی و به حضور رسیدن شخصیتی در بطن تاریخ بشری است."