چکیده:
تغییرات نظام ارزشیابی کلاسی برای بهبود وضعیت یادگیری دانش آموزان پدیدهای است که امروزه در اکثر کشورهای جهان مشاهده میشود این پدیده را میتوان حداقل از دو ریشه مرتبط با هم تعیین کرد: یکی رویکرد جدید روانشناسی یادگیری، نظیر شناخت گرایی و سازندهگرایی و دیگری نهضت اصلاحات آموزشی و تغییرات برنامه درسی و مقایسههای بین المللی در موضوعهای مختلف درسی و نیاز به افزایش استانداردهای آموزشی. پژوهش حاضر به منظور بررسی روشهای سنجش در ارزشیابی کیفی انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق تحقیق کتابخانهای جمع آوری گردیده است. طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره، تجربه نو آورانهی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است. این طرح به صورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد. هدف ارزشیابی توصیفی، الگوی جدیدی است که تلاش میکند زمینهای را فراهم سازد تا دانش آموزان در کلاس درس با شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند.
خلاصه ماشینی:
تاريخچه ارزشيابي تحصيلي در ايران : نظام آموزش عمومي مهمترين بخش نظام آموزشي هر کشور است و بهبود آن در زمره موضوع هاي اصلي نظامهاي آموزشي است و در اين ميان توجه به بهبود شيوههاي ارزشيابي آموخته هاي دانش آموزان ، به عنوان بازخوردي جهت دستيابي به هدفهاي توسعه انساني از اهميت فراواني برخوردار است (بازرگان ، ١٣٨٩) با توجه به اين که ارزشيابي عنصري مهم و جزء جدا ناپذير در هر نظام آموزشي محسوب ميگردد لذا تغيير در نظام ارزشيابي يکي از مؤثرترين راهبردهاي اصلاح نظام آموزشي است (مهرمحمدي، ١٣٨٧) به دنبال مطرح شدن نظريه ساختنگرايي، رويکردهاي ارزشيابي و ابزارهايي که براي آن استفاده ميشد تغيير کرده اند (شپرد، ٢٠٠٠) بنابراين در چند سال اخير از يک سو، به دليل تغيير در رويکردهاي ارزشيابي در جهان و از سوي ديگر به منظور بهبود نظام آموزش عمومي، بحث تغيير در نظام ارزشيابي ايران مطرح گرديده است (تلخابي، ١٣٨٤) در نظام آموزشي ايران ، ارزشيابي به شيوه کنوني سابقه اي بيش از هشتاد سال دارد و اين نوع ارزشيابي به دليل تأکيد بر بعد کمي و نتيجه مداري به جاي تأکيد بر کيفيت و فرايندمداري همواره مورد انتقاد محافل علمي قرار گرفته است (حسني، ١٣٨٧) زيرا که ارزشيابي سنتي زمينه هاي تقلب ، اضطراب ، نگراني، عدم علاقه مندي به يادگيري، نارضايتي، نگرش منفي نسبت به مدرسه ، ناکارآمدي فراگيران در يادگيري و...