چکیده:
بر اساس مبانی نظری، تأثیر تجارت تسلیحات بر مخارج دفاعی، مبهم و تحت تأثیر عوامل راهبردی، امنیتی و سیاسی گوناگونی است. یکی از این عوامل، دموکراسی میباشد. در این راستا، مقاله حاضر با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی (PSTR) بهعنوان یکی از برجستهترین مدلهای تغییر رژیمی، تأثیر واردات و صادرات تسلیحات را بر مخارج دفاعی 30 کشور منتخب طی دورهی زمانی 1995 تا 2018 مورد بررسی قرار داده است. به این منظور از متغیر خالص دموکراسی بهعنوان متغیر انتقال استفاده شده است. نتایج آزمون خطیبودن، قویاً وجود رابطهی غیرخطی بین متغیرهای مورد مطالعه را نشان میدهد. هچنین، لحاظنمودن یک تابع انتقال با یک پارامتر آستانهای که بیانگر یک مدل دورژیمی است، برای تصریح رابطه غیرخطی بین متغیرهای مورد مطالعه کفایت میکند. نتایج نشان میدهد که حد آستانهای 75/4 درصد است و پارامتر شیب نیز 61/0 برآورد شده است. در رژیم اول، واردات سلاح تأثیر مثبت و اندکی بر مخارج دفاعی داشته؛ که پس از عبور از حد آستانهای و قرار گرفتن در رژیم دوم، این اثرگذاری مثبت، کاهش یافته است. صادرات سلاح نیز در رژیم اول، تأثیر مثبت بر مخارج دفاعی دارد؛ اما پس از عبور از حد آستانهای، در رژیم دوم، این اثرگذاری مثبت، تغییر علامت داده و منفی میشود. بر اساس سایر نتایج، با عبور از حد آستانهای دموکراسی و قرار گرفتن در رژیم دوم، اثرگذاری مثبت متغیرهای تولید ناخالص داخلی، جمعیت، درآمدهای حاصل از منابع طبیعی و شاخص درگیری، کاهش (با حفظ علامت) و اثرگذاری منفی متغیر مخارج بهداشتی، افزایش مییابد. این نتایج نشان میدهد که سطح دموکراسی نقش مهمی در نحوه اثرگذاری تجارت تسلیحات بر مخارج دفاعی و بهطور کلی میزان اثرگذاری متغیرهای واردشده در تابع مخارج دفاعی دارد.
Based on theoretical foundations, the effect of arms trade on defense spending is ambiguous and influenced by various strategic, security and political factors. One of these factors is democracy. In this regard, this paper investigates the threshold effects of arms trade on defense spending in 30 selected countries for the period of 1995 to 2018, using the Panel Smooth Transition Regression (PSTR) model as one of the most prominent regime-switching models. For this purpose, democracy net is used as a transition variable. The linearity test results indicate strongly nonlinear relationship among variables under consideration. Moreover, considering one transition function and one threshold parameter, as a two-regime model, is sufficient to specification of nonlinear relationship among variables. The results indicate that threshold value is 4.75 percent and the estimated slope parameter is 0.61. In the first regime, the arms import has a positive and small effect on defense spending; that after crossing the threshold level and entering the second regime, this positive effect has decreased. Also, arms export has a positive effect on defense spending in the first regime; But after crossing the threshold level, in the second regime, this positive influence changes its sign and becomes negative. Based on other results, after crossing the threshold level of democracy and being in the second regime, the positive effect of the variables of GDP, population, income from natural resources and the conflict index, decrease (while maintaining the sign) and the negative effect of the health spending variable increases. These results show that the level of democracy plays an important role in the effect of the arms trade on defense spending and in general the effect of the variables included in the defense spending function.
خلاصه ماشینی:
در ایـن راستا، مقاله حاضر با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایـم پـانلی (PSTR) بـه عنـوان یکـی از برجسته ترین مدل های تغییر رژیمی ، تأثیر واردات و صادرات تسلیحات را بر مخارج دفاعی ٣٠ کشور منتخب طی دوره ی زمانی ١٩٩٥ تا ٢٠١٨ مورد بررسی قرار داده است .
بر اساس توضیحات فوق ، در مقاله حاضر تأثیر واردات و صادرات سلاح بر مخارج دفاعی ٣٠ کشور منتخب شامل کشورهای عمده واردکننده و صادرکننده سلاح به همراه کشـور ایـران (این کشورها عبارتند از: ایران ، هند، نیجریه ، عربستان ، ترکیه ، قطر، ژاپن ، نروژ، الجزایر، پاکستان ، ویتنام ، امارات ، اسرائیل ، استرالیا، اندونزی ، کره جنوبی ، فرانسه ، آلمان ، انگلـیس ، ایتالیـا، روسـیه ، اسپانیا، ایالات متحده ، سوئد، سوئیس ، کانادا، برزیل ، چین ، اوکراین و هلند) بـا توجـه بـه نقـش دموکراسی در این اثرگذاری (اثر غیرخطی ) طی دوره ی زمانی ٢٠١٨-١٩٩٥، با استفاده از یـک مدل عمومی مخارج دفاعی (شامل : متغیرهای اقتصادی ، اجتماعی و راهبردی ) و با بهره گیری از روش اقتصادسنجی رگرسیون انتقال ملایم پانلی (Panel Smooth Transition Regression: PSTR) برآورد شده است .
به طور خلاصه ، واردات تسلیحات در صورتی که : (١) به شکل کمک نظامی باشـد، (٢) شـامل معامله مبادله ای باشد، (٣) به صورت اعتباری تسلیحات خریداری شود، (٤) بـه دلایـل سیاسـی داخلی یا بین المللی ، برای تسهیل فساد، این هزینه ها در حساب های ملی پنهـان شـود و (٥) بـا کاهش هزینه ها (به دلیل بحران اقتصادی /مالی ) در سایر بخش های بودجه نظـامی جبـران شـود؛ تأثیر مثبت قابل توجهی بر مخارج دفاعی ندارد (٢٠١٧ ,Thurner &Pamp ).