چکیده:
هدف: در عصر حاضر توجه به آرمانهای زیستمحیطی از عناصر اصلی کسب مزیت رقابتی است. فشارهای مربوط به این حوزه، در ابعاد فرهنگی - اجتماعی نیز بر اقتصاد بنگاههای تولیدکننده تاثیرگذار است؛ اساس و بنیان تولید سبز به رعایت الگوهای توسعه پایدار در سازمان متکی است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تولید سبز بر تمایل به بازخرید مصرفکننده با نقش میانجی کیفیت درکشده میباشد. بدین منظور در این تحقیق، شرکت خودروسازی سایپا به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است. همچنین از حیث نوع دادهها بصورت به صورت توصیفی و از نقطه نظر نحوه اجراء از نوع پیمایشی است. روش نمونهگیری تحقیق حاضر به صورت خوشهای میباشد. و برای انتخاب نمونه آماری حدود 82 نمایندگی مجاز سایپا در سطح تهران در نظر گرفته شد. از این میان، بر اساس پراکندگی جغرافیایی، 10 نمایندگی در شرق، غرب، شمال، جنوب و مرکز و از هر منطقه 2 نمایندگی به طور تصادفی انتخاب شدند و از میان مراجعین به این نمایندگیها، به صورت تصادفی اقدام به نمونهگیری شد که حجم نمونه در این پژوهش با توجه به بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر میباشد حجم نمونه 300 نفر در نظر گرفته شد. به منظور برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS بکار به کار رفته است. یافتهها: بعد از تایید مدل در بخشهای ساختاری، اندازهگیری و کلی، به بررسی فرضیات مطرح شده با استفاده از آماره t و ضریب بتای رگرسیونی (ضریب مسیر) پرداخته میشود. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که میان عوامل مؤثر بر کیفیت درک شده (اثر محصول سبز، ارزش احساسی مصرفکننده، آگاهی محیطی مصرفکننده، ارزش افزدوه، کیفیت درک شده، ارزش احساسی و آگاهی محیطی مصرفکننده) و تمایل به بازخرید مصرفکننده با هدف تولید سبز در شرکت سایپا رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
In today's era, paying attention to environmental ideals is one of the main elements of gaining a competitive advantage. The pressures related to this field also affect the economy of manufacturing companies in cultural and social dimensions; Green production is an approach that the leading organizations in the field of car production have pursued its ideals in this direction. The foundation of green production relies on the observance of sustainable development patterns in the organization. The main goal of the current research is to investigate the effect of green production on the consumer's desire to repurchase with the mediating role of perceived quality. For this purpose, in this research, SAIPA Automobile Company was selected as the case study. The current research is an applied research in terms of its purpose. Also, in terms of the type of data, it is descriptive and from the point of view of the execution method, it is survey type. The sampling method of this research is cluster. In addition, to select the statistical sample, about 82 SAIPA authorized agencies in Tehran were considered. Among these, based on geographical distribution, 10 agencies in the east, west, north, south and center and 2 agencies were randomly selected from each region, and among the clients of these agencies, a random sampling was carried out, so that the sample size In this research, according to Cochran's formula, the number of people is 300, the sample size of 300 people was considered. In order to analyze the data, SPSS and AMOS statistical software were used. After confirming the model in the structural, measurement and general parts, the proposed hypotheses are examined using the t-statistics and the regression beta coefficient (path coefficient). The results of the research hypotheses test showed that among the factors affecting the perceived quality (green product effect, consumer emotional value, consumer environmental awareness, added value, perceived quality, emotional value and consumer environmental awareness) and the willingness of the consumer to repurchase with the aim of green production There is a positive and meaningful relationship in SAIPA company.
خلاصه ماشینی:
تأثير توليد سبز بر تمايل به خريد مجدد مصرف کننده با نقش ميانجي کيفيت درکشده (مورد مطالعه : نمايندگي مجاز سايپا) 3 مهدي اجلي *١، محمد مهدي مظفري ٢، زهرا سوري ١- استاديار گروه مديريت ، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه بوعلي سينا، همدان ، ايران ٢- دانشيار گروه مديريت ، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره ) قزوين ، قزوين ، ايران ٣- کارشناس ارشد مديريت صنعتي، موسسه آموزش عالي علامه مجلسي، قزوين ، ايران سابقه مقاله تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/٢١ چکيده تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/١٩ در عصر حاضر توجه به آرمان هاي زيست محيطي از عناصر اصلي کسب مزيت رقابتي است .
بنابراين سوال اصلي پژوهش که محقق به دنبال بررسي آن ميباشد اين است که آيا بين عوامل مؤثر بر کيفيت درک شده و تمايل به خريد مجدد مصرف کننده با هدف توليد سبز در شرکت سايپا رابطه مثبت و معناداري وجود دارد يا خير.
(1998), Brand evaluations: a comparison of fixed price and discounted price offers, Journal of Product & Brand Management, 9(3), 193-206 Research paper The effect of green production on consumers' willingness to repurchase with the mediating role of perceived quality (case study: SAIPA Company) Mehdi Ajalli1*, Mohammad Mahdi Mozaffari, Zahra Souri Abstract Received: 2021/05/11 Accepted: 2022/09/10 In today's era, paying attention to environmental ideals is one of the main elements of gaining a competitive advantage.