چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی، بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم مقطع ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی در سال تحصیلی١٤٠٢-١٤٠١ بوده است. براساس این تحلیل، ضریب درگیری دانش آموزان در سه مولفه ی «متن، پرسش و تصویرهای» کتاب و چهار فرضیه مورد توجه قرار گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی که برابر با جامعه مورد مطالعه انتخاب گردیده است. روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی دادهها و اطلاعات از ارزشهای مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی و محاسبه ضریب درگیری در هر فصل برای متن پرسشها و تصاویر و نیز محاسبه ضریب نسبی در هر فصل برای اجزاء محتوا، و سپس محاسبه ضریب درگیری دانش آموزان با کل متن تصاویر و کل پرسشها استفاده شده است. که نتایج نشان داده متنها و پرسشهای ارائه شده در کتاب همچنین تصاویر فعال است و محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی ارزش پژوهشی و تفکر را دارد.
خلاصه ماشینی:
پيشينه ي تحقيق کندري و همکاران (١٤٠٠) در پژوهشي تحت عنوان «تحليل محتواي کتاب علوم تجربي پايه چهارم ابتدايي براساس تکنيک ويليام رومي» با هدف ارزشيابي و تحليل محتواي کتاب علوم چهارم ابتدايي در سال تحصيلي ١٣٩٩-١٤٠٠ با کاربرد تکنيک ويليام رومي به فعال يا غيرفعال بودن سه مولفه متن ، تصاوير و سوالات فعاليت هاي کتاب از طريق محاسبه ضريب درگيري دانش آموزان پرداختند.
صادقيان (١٣٩٦) «تحليل محتواي کتاب علوم تجربي پايه چهارم دبستان از نظر ميزان فعال بودن محتوا به روش ويليام رومي در سال تحصيلي ١٣٩٦» به اين نتيجه رسيد که متن کتاب با ضريب درگيري، ٠/٤١، فعال بوده و قابليت درگير ساختن دانش آموز را دارد.
لقماني شهميري و همکاران (١٣٩٤) «تحليل محتواي کتاب علوم تجربي چهارم ابتدايي با تکنيک ويليام رومي براساس مقوله فعال و غيرفعال بودن » که نتايج نشان داده متن ها و پرسش هاي ارائه شده در کتاب بر خلاف تصاوير فعال است و محتواي کتاب علوم چهارم ابتدايي ارزش پژوهشي و تفکر کمتري دارد و همچنين جملات لفظي آن از جملات درکي بيشتر است .
نتيجه گيري با توجه به اهميت ارائه ي محتواي فعال به دانش آموز در مقطع ابتدايي و لزوم درگير شدن وي در فرايند آموزش ، پژوهش حاضر کوشيد تا کتاب درسي علوم چهارم ابتدايي را براساس روش ويليام رومي از سه جهت (متن ، تصاوير و فعاليت ها) مورد بررسي قرار دهد و ضريب درگيري و ضريب فعاليت محور بودن کتاب را محاسبه کند.