چکیده:
بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری توریسم چهارمین فعالیت اقتصادی دنیا محسوب میشود و حدود ١٠ درصد تولید ناخالص و ١٠ درصد اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است . در دنیای امروز، گردشگری به عنوان یک صنعت بدون دود هم علت و هم پیامدی در روند جهانیشدن و نیروی محرکه ای در توسعه جهانی است . گردشگری مفهوم بسیار گسترده ای در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است که به عنوان صنعت تلقی میشود و این صنعت پویا به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال ، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی شناخته شده است . لذا، توسعه مناطق گردشگری نیز بطور فزاینده ای مستلزم کارآفرینی است ، که به صورت یک نیروی مرکزی رشد و توسعه اقتصادی در نظرگرفته شده است . هدف از مقاله حاضر، بررسی اهمیت اشتغال ناشی از کارآفرینی گردشگری در استان یزد می باشد و با توجه به ماهیت موضوع مورد پژوهش ، رویکرد حاکم بر این پژوهش ، توصیفی -تحلیلی میباشد که با مطالعات کتابخانه ای مطالعاتی در زمینه کارآفرینی و گردشگری و تاکید گسترش آن در استان جمع آوری گردیده است . بنابر پژوهش حاضر باید یادآور شد که : گردشگری با ایجاد فرصت های جدید اقتصادی برای جوامع محلی ، در توسعه فعالیت های کارآفرینی بسیار موثر است و کارآفرینی با رشد گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید نسبت به انواع مختلف گردشگری وابسته است ؛ بنابراین ، نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه گردشگری میتواند مهم باشد.
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي: گردشگري، توريسم ، يزد، کارآفريني ٣٧٤ مقدمه صنعت گردشگري از لحاظ اقتصادي فرايندهاي گوناگوني را ايجاد ميکند که اثرات آن در توليد ناخالص ملي ، کارآفريني ، به کارگيري منابع انساني و به کارگيري بخش هاي مختلف اقتصادي نمايان است ؛ بنابراين ميتوان گفت که صنعت جهانگردي عاملي مهم در جهت توسعه اقتصادي جوامع بوده و ميتواند با ايجاد نوعي کارآفريني مزاياي اقتصادي زيادي براي همه کشورها داشته باشد (٢٠٢٠ .
لازم بذکر خواهد بود که گردشگري در شمار سه صنعت عمده جهان محسوب ميشود و در مدتي کوتاه توانسته است ارقام بزرگي از مبادلات جهاني را به خود اختصاص دهد بر همين اساس ميتوان گفت که گردشگري به منزله يک عامل مهم در ايجاد اشتغال ، سرمايه گذاري و توسعه منطقه اي و يک عامل انگيزشي در اقتصاد عمومي تلقي ميشود؛ بنابراين يکي از راهبردهايي که اخيرا در اغلب کشورهاي جهان مورد توجه قرار گرفته ، توسعه و گسترش گردشگري در نواحي محروم و داراي پتانسيل هاي لازم براي گسترش گردشگري ميباشد، توسعه صنعت گردشگري به ويژه براي کشورهاي درحال توسعه که با معضلاتي همچون ميزان بيکاري بالا، محدوديت منابع ارزي و اقتصاد تک محصولي مواجه هستند از اهميت فراواني برخوردار است .
گردشگري در سطح بين ٣٧٥ المللي رشد سريعي داشته است بنابراين ، به عنوان يکي از بخش هاي اقتصادي ، به فعاليت هاي کارآفرينانه زيادي نياز دارد که اين امر در گرو تحريک کارآفرينان محلي ميباشد و همچنين در کنار ايجاد اشتغال و افزايش رشد اقتصادي جوامع و مناطق ، منابع کمياب جوامع نيز بايد حفظ شوند.