چکیده:
تحریمهای اعمالشده بر صنعت نفت کشور در سالهای اخیر و مشکلات پیش روی فروش نفت خام و فرآوردههای آن و کاهش سهم بازار و درآمد حاصله از آن در سطح منطقهای و بینالمللی، توجه به توسعه صادرات فرآوردهها و مشتقات نفتی را افزایش داده است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه صادرات فرآوردههای نفتی است. این پژوهش از نوع کیفی و با بهکارگیری رویکرد داده بنیاد نظاممند و به کمک تاکتیک تحلیل محتوای پنهان انجامشده و جهت جمعآوری دادهها با چهارده نفر از خبرگان صنعت نفت کشور که با رویکرد غیراحتمالی و بهصورت گلوله برفی با پروتکل مشخصی در این مطالعه شرکت نمودهاند، مصاحبه عمیق انجام شد. تحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به کمک نرمافزار MaxQDA20 انجام گرفت و سپس مدل کیفی پژوهش طراحی شد. بر اساس یافتههای پژوهش مقوله محوری، توسعه صادرات فرآوردههای نفتی است و شرایط علی در این پژوهش عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، جایگاه نامطلوب و توجه به اهمیت توسعه صادرات مشتقات نفتی شناسایی شدند. شرایط زمینهای شامل عوامل زیرساختی تولید فرآورده، منابع مالی، محیط کسبوکار، عوامل سازمانی، کیفیت محصول میباشند. شرایط مداخلهگر نیز شامل دولت، تحقیقات بازاریابی، رقبا، دانش مدیریت، نظام بازاریابی، عوامل فناوری، آموزش، تبلیغات و رویههای اداری است. راهبردها شامل کنار گذاشتن تفکر خام فروشی نفت، بازنگری در استراتژیهای صنعت نفت، کاهش دخالت دولت در صادرات فرآوردههای نفتی، چابکسازی ساختارهای تصمیمگیری توسعه صادرات، حمایت از بخش خصوصی، مدیریت مصرف سوخت در کشور، تسهیلگری دولت در تأمین مالی، توسعه پالایشگاهها و پترو پالایشگاهها از طریق سرمایههای مردمی، توجه به شیوههای نوین بازاریابی، پایین آوردن سود صادرات حاصل از فروش نفت خام میباشد و در نهایت پیامدها، شامل کاهش وابستگی به درآمدهای نفت خام، کاهش اثرات تحریمها، کاهش وابستگی به اقتصادهای جهانی، افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد ارزشافزوده بالاتر، کاهش امکان رصد معاملات، رشد فناوری در کشور، بهبود روابط تجاری با منطقه و افزایش اشتغال است.
The sanctions imposed on the country’s oil industry in recent years, the problems facing the sale of crude oil and its products, and the decrease in market share and income from it at the regional and international levels have increased attention to the development of the export of oil products and derivatives. The current research aims to provide a model for the development of oil products export. This research is of a qualitative type, using the data approach of the systematic foundation and with the help of the hidden content analysis tactic, and to collect data with 14 experts of the country’s oil industry who participated in this study with a non-probability approach and the form of a snowball with a specific protocol. An in-depth interview was conducted. Data analysis was done in three stages open, central, and selective coding with the help of MaxQDA20 software and then the qualitative research model was designed. Based on the research findings, the main category is the development of the export of petroleum products. The causal conditions in this research were political factors, economic factors, unfavorable positions, and attention to the importance of the export development of petroleum products. Background conditions include infrastructural factors of product production, financial resources, business environment, organizational factors, and product quality. Intervening conditions also include government, marketing research, competitors, management knowledge, marketing system, technological factors, training, advertising, and administrative procedures. The strategies include abandoning the idea of selling crude oil, revising the strategies of the oil industry, reducing the government’s involvement in the export of petroleum products, making the decision-making structures of export development more agile, supporting the private sector, managing fuel consumption in the country, facilitating the government in the financing, and developing refineries. and petro-refineries through people’s capital, paying attention to new marketing methods, reducing export profits from the sale of crude oil, and finally, the consequences include reducing dependence on crude oil revenues, reducing the effects of sanctions, reducing dependence on global economies, increasing foreign exchange earnings, Creating higher added value, reducing the possibility of monitoring transactions, growing technology in the country, improving business relations with the region and increasing employment.