چکیده:
انتخاب بازار برای شرکتهایی که بین المللی شده و حضور در بازارهای خارجی را به عنوان شرط بقای خود میبینند، یک مساله حیاتی میباشد. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری مییابد که سازمانها با منابع محدود و لزوم استفاده بهینه از این منابع مواجه هستند و انتخاب درست بازارهای بین المللی تضمین کننده این موفقیت خواهد بود. این پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای به شناسایی شاخص های جذابیت بازار پرداخته است. در ادامه و بمنظور تعیین جذابیت 45 کشور منتخب که بیش از 76 درصد واردات ورق فولادی در سطح دنیا در طی سالهای گذشته را دارا میباشند ، 11 شاخص جذابیت بازار با نظر خبرگان انتخاب و اولویت بندی گردیدند. با استفاده از اوزان بدست آمده، و پس از استخراج داده های واقعی شاخصهای جذابیت بازار برای 45 کشور منتخب، با استفاده از روش تاپسیس اقدام به اولویت بندی این بازارها گردید. سپس 45 کشور مذکور، طبقه بندی گردیدند. نتایج نشان میدهد کشورهای اروپای غربی و حاشیه خلیج فارس به عنوان بازارهای با پتانسیل و جذابیت بالا میباشند. همچنین این پژوهش بازارهای جذاب جدیدی را در شرق آسیا نظیر چین، ویتنام،کره جنوبی و ژاپن معرفی مینماید که دارای حجم واردات و مصرف قابل توجهی میباشند که نیاز به استراتژی متفاوت و تدوین برنامه بازاریابی جامع دارند
خلاصه ماشینی:
اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی صنعت فولاد بر اساس شاخصهای جذابیت بازار در راستای تدوین استراتژی , , , , زهرا یاوری 1 *، علیرضا منصوری 2 , , تاریخ دریافت: 27/03/1401 تاریخ پذیرش: 30/04/1401, , , کد مقاله: 77333, چکـیده انتخاب بازار برای شرکتهایی که بینالمللی شده و حضور در بازارهای خارجی را به عنوان شرط بقای خود میبینند، یک مساله حیاتی میباشد.
بررسی کشور های فوق نشان میدهد دو کشور اروپایی پرتقال و لهستان دارای حجم واردات و مصرف بالاتری نسبت به 4 کشور دیگر میباشد که قبلا نیز همانند سایر کشورهای اروپایی در بخش اول مورد توجه شرکت فولاد مبارکه قرارگرفتهاست.