چکیده:
این پژوهش به رتبهبندی عوامل موثر بر توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع جانبی نیشکر با رویکرد کارآفرینی بینالملل پایدار پرداخته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها جز تحقیقات توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصین در حوزه صنعت نیشکر بوده است و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 51 نفر از افراد خبره انتخاب شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. در این پژوهش به منظور رتبه بندی شاخصهای توسعه صادرات از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و برای رتبه بتدی راهکارهای توسعه بازار هدف صنایع جانبی نیشکر از روش تاپسیس استفاده شده است. رتبه بندی شاخصها نشان میدهد که به ترتیب شاخصهای "نگرش توسعه پایدار"، "هنجار اجتماعی"، و "وضعیت کنونی از نظر امکان سنجی درک شده" در اولویت قرار دارند. با توجه به اوزان محاسبه شده شاخصها و استفاده از روش تاپسیس نتایج رتبهبندی راهکارها نشان داد که به ترتیب "توسعه استفاده از روندهای بین المللی"، "قابلیت شبکهس ازی" و "سنجش و تحقیقات بازار به عنوان مهمترین راهکارهای توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع جانبی نیشکر با رویکرد کارآفرینی بینالمللی پایدار در استان خوزستان بایستی در نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش تبیینکننده این موضوع است که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی از جمله صنعت نیشکر علاوه بر تمرکز بر رویکرد کارآفرینی در حوزه بینالملل در حال حاضر مسایل زیست محیطی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و شرکتهای صادراتی صنایع جانبی نیشکر بایستی رویکرد پایداری در حوزه مسایل زیست محیطی را در این زمینه لحاظ کنند.
This study ranks the factors affecting the development of target markets for the export of sugarcane by-products with a sustainable international entrepreneurship approach. The research is considered as a applied research in terms of purpose and in terms of data collection it's considered as a descriptive-survey research. The statistical population of the study included experts in the field of sugarcane industry and 18 experts were selected by purposive sampling method. The data collection tool was a questionnaire. In this study, in order to rank the indicators of export development, the method of hierarchical analysis process has been used and in order to rank the target market development strategies of sugarcane by-products, the TOPSIS method has been used. The ranking of indicators shows that the indicators of "sustainable development attitude", "social norm", and "current situation in terms of perceived feasibility" are in priority, respectively. According to the calculated weights of indicators and the use of TOPSIS method, the ranking results of the solutions showed that "development of the use of international trends", "networking capability" and "market measurement and research" as the most important strategies for the development of export target markets, respectively. Sugarcane by-products with a sustainable international entrepreneurship approach in Khuzestan province should be considered. The results of this study explain that in the field of export of agricultural products, including the sugarcane industry, in addition to focusing on the entrepreneurial approach in the international field, environmental issues have become very important and companies Exporters of sugarcane by-products should consider a sustainable approach in the field of environmental issues in this regard.