چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی در صنعت هوانوردی انجام شده است . روش پژوهش کیفی بوده، مبتنی بر روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه تحقیق در مرحله کیفی مشتمل بر خبرگان صنعت هوانوردی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه عمقی و پروتکل مصاحبه است. روشنمونه گیری در مرحله کیفی هدفمند بوده و نمونه گیری تا نیل به اشباع نظری ادامه پیدا کرده و نهایتا تعداد 23 مصاحبه انجام شده است برای تجزیه وتحلیل داده ها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی باکمک نرم افزار MAXqda استفاده شده است. نتایج مرحله کیفی تحقیق نشان میدهد تعالی بازاریابی از مولفه هایارزش آفرینی، محرک بازار بودن، بهره وری بازاریابی، یادگیری بازاریابی، مسیولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی اخلاقیتشکیل شده است. شرایط علی تاثیرگذار بر تعالی بازاریابی شامل دانش بازاریابی، استراتژیهای بازاریابی، بازاریابیداخلی، بازاریابی رابطه مند، بازاریابی یکپارچه و بازاریابی عملکرد است. تعاملات شامل تحقیقات بازاریابی، استراتژیهای بازار هدف، جایگاه سازی و آمیخته بازاریابی و پیامدهای تعالی بازاریابی هم شامل دستاوردهای مبتنی بر مشتری و دستاوردهای مالی، اجتماعی و زیست محیطی است. شرایط زمینهای شامل ماموریت سازمان، فرهنگ بازاریابی سازمانساختار سازمان و زیرساختهای بازاریابی است.
The current research was conducted with the aim of identifying the consequences of implementing marketing excellence in the aviation industry. The research method was mixed and conducted in the qualitative phase based on the grounded theory method. The research community in the qualitative phase consists of aviation industry experts. The tool for collecting information in the qualitative phase is in-depth interview and interview protocol. The sampling method in the qualitative stage is purposeful and the sampling continued until reaching theoretical saturation and finally 20 interviews were conducted to analyze the data in the qualitative stage of the theme analysis method including open, axial and selective coding with soft help. MAXqda software is used. The results of the qualitative phase of the research show that marketing excellence consists of value creation components, being a market driver, marketing efficiency, marketing learning, social responsibility and ethical marketing. Causal conditions affecting marketing excellence include marketing knowledge, marketing strategies, internal marketing, relational marketing, integrated marketing, and performance marketing. Interactions include marketing research, target market strategies, positioning and marketing mix, and marketing excellence outcomes including customer-based achievements and financial, social and environmental achievements. The background conditions include the organization's mission, the organization's marketing culture, the organization's structure and marketing infrastructure.