چکیده:
برندسازی در حوزه خدمات از موضوعات بسیار مهم و پرکاربرد بازاریابی و رقابت در بازار است که میتوان در مدارس (بهعنوان سازمانهای خدماتی) از آن بهره برد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدلی برای برندسازی در مدارس، با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سرآمد شهر اصفهان بود. در بخش کیفی تا اشباع دادهها، به شیوه نمونهگیری هدفمند با 29 مدیر و معلم مصاحبه شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کمی نیز، یک پرسشنامه محققساخته و برخاسته از بخش کیفی تدوین گردید که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 205 نفر برآورد گردید. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، برای برندسازی مدارس سرآمد، مدلی متشکّل از مؤلّفههای مدیریت و رهبری، دید آموزشی مدیر، نیروی انسانی، محیط آموزش و یادگیری، حمایت و پشتیبانی، دانش آموزان، مشارکت، امکانات و تسهیلات و کانون فعالیتها بهدست آمد. با استفاده از نتایج بهدست آمده؛ مدیران آموزش و پرورش میتوانند در راستای تقویت مدارس در حیطههای شناساییشده گام بردارند.
Branding in the field of services is one of the most important and widely used topics in marketing and market competition that can be used in schools (as service organizations). The present study was conducted with the aim of designing and explaining a model for branding in schools with a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach. The study population included all principals and teachers of top schools in Isfahan city. In the qualitative part, 29 principals and teachers were interviewed with purposeful sampling until data saturation was achieved. The data were analyzed using the content analysis method. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire was compiled based on the qualitative part, whose face and content validity were confirmed based on the opinion of experts, and its reliability was confirmed through the Cronbach's alpha coefficient. The sample size was estimated to be 205 people using Cochran's formula. The samples were selected using the simple random sampling method. Finally, using the structural equations model, for the purpose of branding the best schools, a model consisting of management and leadership components, manager's educational vision, human resources, teaching and learning environment, support, students, participation, resources and facilities, and center for activities was obtained. Using the obtained results, education managers can take steps to strengthen schools in identified areas.
خلاصه ماشینی:
در نهايت با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري، براي برندسازي مدارس سـرآمد، مـدلي متشـکل از مؤلفـه هـاي مـديريت و رهبـري، ديـد آموزشـي مـدير، نيـروي انسـاني، محـيط آمـوزش و يـادگيري، حمايـت و پشـتيباني، دانش آموزان ، مشارکت ، امکانات و تسهيلات و کانون فعاليت ها به دست آمد.
R) آلفاي کرونباخ مديريت و رهبري 0/779 0/835 0/870 ديد آموزشي مدير (معلمان / عوامل آموزشي) 0/769 0/735 0/806 نيروي انساني (کارکنان / عوامل اجرايي) 0/603 0/835 0/883 آموزش و يادگيري 0/641 0/906 0/926 حمايت و پشتيباني 0/527 0/785 0/812 کانون فعاليت ها 0/802 0/956 0/778 مشارکت 0/842 0/758 0/834 يادگيرنده / دانش آموزان 0/588 0/768 0/851 امکانات و تسهيلات 0/581 0/759 0/846 با توجه به جدول (٣) - مقدار ميانگين واريانس استخراج شده (AVE) بزرگ تر از ٠/٥ است ؛ بنابراين روايي همگرا تأييد ميشود.
مؤلفه هاي برندسازي مدارس سرآمد در پژوهش حاضر مديريت و رهبري، ديد آموزشي مـدير، نيـروي انسـاني، محيط آموزش و يادگيري، حمايت و پشتيباني، دانش آموزان ، مشارکت ، امکانات و تسهيلات و کانون فعاليت هـا شناسايي شدند.
Evaluation and Comparison of the Quality of Educational Services Provided in Public and Non-Governmental Schools from Students' Point of View, Alzahra University Thesis, Faculty of Education and Psychology (In Persian).
The study of principals' attitudes and strategies of brand management in public elementary schools of Taipei County.
The Relationship between Managers Skills and Effectiveness of High School and Pre-University Schools in District 2 of Kerman, Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 2 (4), 5-18 dor: 20.