چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به روش پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه گردشگران اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان در سال 1399 بود. تعداد 315 گردشگر پرسشنامه های تحقیق را تکمیل کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید و متخصصین مربوطه تأیید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 72/0 تا 89/0 تعیین شد. با توجه به نتایج، رضایت و وفاداری گردشگران نسبت به اقامتگاه های بوم گردی در سطح خوب ارزیابی شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای کیفیت، انتظارات گردشگران و ارزش درک شده با متغیر وابسته رضایت رابطه مثبت و معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد. همچنین، بین متغیر رضایت گردشگران و کاهش شکایت با متغیر وابسته وفاداری رابطه مثبت و معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر، متغیر کیفیت از خدمات دارای بیشترین اثر علی کل بر روی رضایتمندی و متغیر کاهش شکایت بیشترین اثر مستقیم و اثر علی کل بر وفاداری گردشگران بود. پیشنهاد می شود در قالب سیستم ارزیابی عملکرد، کیفیت خدمات اقامتگاه های بوم گردی در راستای تحقق رضایت و وفاداری گردشگران به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گیرد.
The present study investigated the factors affecting the satisfaction and loyalty of tourists from ecotourism residences in Guilan province. The study was descriptive - correlation and conducted through a survey method. The statistical population of the study included all rural tourists of ecotourism residences in Guilan province in 2019 year. The sample size was 315 tourists which were selected among five cities by using stratified random sampling method. The research instrument was a questionnaire whose content validity was confirmed by professors and relevant experts and its reliability was determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient between 0.72 to 0.89. Data were analyzed using SPSS 24 software. According to the results, tourists' satisfaction and loyalty to ecotourism residences were assessed at a good level. The results showed that there was a positive and significant relationship between service qualities, customer expectations, perceived value with the dependent variable of tourist satisfaction at 1% error level. In addition, there was a positive and significant relationship between tourists' satisfaction and complaint reduction with the dependent variable of loyalty at the level of 1% error level. The results of t-tests showed that there was a significant difference between men and women according to the variables of satisfaction and loyalty at 5% error level. According to the results of path analysis, the variable of services quality has the most total causal effect on satisfaction and the variable of reducing complaints has the most direct and total causal effect on tourist loyalty.