چکیده:
زمینه و هدف:توجه به تعادل کار و زندگی به دلیل نقش موثر انسان در محیط کار از دغدغه های اصلی مدیران سازمانها بویژه مدیران منابع انسانی می باشد و شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و لزوم ایفای نقش های متفاوت کارکنان زمینه اصلی پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تعادل زندگی و کار با رویکرد مدیریت منابع انسانی می باشد.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و در زمره پژوهشهای آمیخته اکتشافی محسوب میشود. در مرحله کیفی، از تکنیک تحلیل تم برای ایجـاد الگـو و در مرحلـه کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری بـرای تأیید اعتبار الگو استفاده شد.در مرحله کیفی، با 15 نفر از خبرگان که بـه صـورت هدفمنـد انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت و در مرحله کمی از 152 نفـر از مدیران و کارشناسان در شرکت سایپا با پرسشنامـه نظرخـواهی شد.یافته ها:ابعاد مدل تعادل زندگی-کار با رویکرد مدیریت منابع انسانی در قالب سه بعد فردی، خانوادگی و شغلی با سی شاخص شناسایی و دسته بندی گردید. تحلیلهای کمی نیز موید معنیداری ارتباط بین ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدل تحقیق بود که این روابط در سطح آلفای 0.05 معنیدار است.نتایج:پژوهش حاضرخلا تحقیقاتی موجود به جهت عدم پژوهش مکفی با رویکرد مدیریت منابع انسانی در حوزه خودروسازی را پوشش داده و دارای نوآوری است. شناسایی ابعاد تعادل کار و زندگی به مدیران شرکت سایپا کمک میکند، تا سطح تعادل کار و زندگی کارکنان را ارتقا داده و با تمرکز بر همه مولفه ها، امکان مدیریت عوامل بسترساز تعادل زندگی و کار کارکنان فراهم گردد.
Background and objective: Paying attention to work-life balance is one of the main concerns of managers of organizations, especially human resource managers. Due to the effective role of humans in the work environment, and the economic and social conditions of the country and the necessity of employees' different roles, the main field of this research is designing a work-life balance model using a human resources management approach.Methods: In terms of its objectives, this study is of an applied research type and in terms of methodology, it is considered an exploratory mixed-method research. In the qualitative phase, the theme analysis method was used to create a model, and in the quantitative stage, the structural equation modeling method was used to verify the validity of the model. In the qualitative phase, a semi-structured interview was conducted with 15 experts who were selected purposefully, and in the quantitative phase, 152 managers and experts in SAIPA Company were asked for their opinions with a questionnaire.Findings: The dimensions of the work-life balance model with the human resources management approach were identified and categorized in the form of three dimensions: individual, family, and job with 30 indicators. Quantitative analysis also confirmed the significant relationship between the dimensions, components, and indicators of the research model, and these relationships were significant at the alpha level of 0.05.Results: The current research covers the existing research gap due to the lack of sufficient research with the approach of human resource management in the field of automobile manufacturing and is innovative. Identifying the dimensions of work-life balance helps the managers of SAIPA Company to improve the level of work-life balance of employees and by focusing on all components, it is possible to manage the factors that create the life-work balance of employees.