چکیده:
زمینه و هدف
هدف مطالعه حاضر، واکاوی مقوله ناخوش زیستی اعضای هییت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس است.
روش
روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد است که در این راستا، 18 عضو هییت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد فارس از طریق نمونه گیری هدفمند، انتخاب و مصاحبه و با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند.
یافته ها
ناخوش زیستی سازمانی، پدیده محوری پژوهش است. متغیرهای مداخله گر شامل عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی است. نگرش اساتید و ساختار سازمانی دانشگاه و شغل استاد به عنوان شرایط علی و شرایط زمینه ای به سه دسته فرهنگ سازمانی، رهبری و خدمات مالی-رفاهی تقسیم بندی شده است، که پیامد رفتاری، عاطفی و شناختی را به همراه خواهد داشت. هم چنین راهبرد مناسب برطرف کردن ناخوش زیستی تدابیر مدیریتی است که هرکدام شامل زیرطبقات متفاوتی هستند.
نتایج
با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود در برنامه های ارتقای خوش زیستی اساتید دانشگاه به نقش عوامل مختلفی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت خوش زیستی تاثیر می گذارند، توجه شود.
Background and objective
The purpose of the present study is to analyze the category of unwellness of faculty members of Faculty of Human Sciences of Islamic Azad University of Fars province.
Method
The research method is a qualitative type of database, in this regard, 18 faculty members of the Faculty of Humanities of Fars Islamic Azad University were selected and interviewed through purposeful sampling and analyzed using the coding method.
Findings
Organizational unhappiness is the central phenomenon of the research. Intervening variables include family factors and social factors. The attitude of the professors and the organizational structure of the university and the professor's job as causal conditions and background conditions are divided into three categories: organizational culture, leadership and financial-welfare services, which will have behavioral, emotional and cognitive consequences. Also, the appropriate strategy to remove the discomfort is management measures, each of which includes different subclasses.
Results
According to the results of the research, it is suggested to pay attention to the role of various factors that directly and indirectly affect the quality of well-being in the programs to promote the well-being of university professors.