خلاصه ماشینی:
"پیشخوان عنوان:فرصتها و چالشها در نظام چندجانبه تجاری و جایگاه ایران مترجم:رضا حریری ناشر:مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تاریخ انتشار:شهریور 1377 تیراژ:1000 قیمت:5000 ریال (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از عوامل مؤثر در رشد کیفی و کمی صادرات کشور،با توجه به بازنگری و کنترل همیشگی فرآیند صادرات،یافتن جایگاه خود در مقایسه با دیگر رقباست.
مفهوم مزیت نسبی آشکار که«بالاسا»آن را در سال 1965 ارایه نمود،عبارت است از عملکرد نسبی صادرات یک کشور در زمینۀ کالا یا کالاهای خاص،واژه«آشکار»ناشی از این فرض است که الگوی تجارت کالا با فرض انعکاس تفاوتهای بین المللی در هزینههای نسبی و نیز عوامل غیرنفتی،مزیتهای نسبی کشورهای تجارتکننده را آشکار میسازد.
با در اختیارداشتن مزیت نسبی آشکار شده کشور در مورد محصولات مختلف میتوانیم پی به جایگاه خود در عرصۀ رقابت صادراتی ببریم و بکوشیم نقاط قوت را افزونتر و نقاط ضعف را برطرف نماییم."