چکیده:
در آستانهء طراحی سومین برنامهء پنج سالهء توسعهء اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور، توجه جدی به اتخاذ سیاستهای تجاری دولت برای افزایش توان تجارت خارجی و بالا بردن سهم اقتصاد ملی در تجارت بین المللی،یگانه طریق جدا شدن از وابستگی ممتد اقتصاد کشور به نفت است. آنچه مسلم است سیاستهای اتخاذ شده در گذشته نتوانسته است تنگناهای توسعهای را برطرف سازد و اقتصاد ملی را در فرآیند رشد پویا قرار دهد و هنوز نیز نوسانات قیمت نفت،ضربانهای اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار میدهد. در دنیای تجارت بین المللی امروز،دیگر بحث توسعهء صادرات یا جایگزینی واردات مطرح نمیباشد،بلکه سیاستگزاران اقتصادی به اتخاذ استراتژی جهش صادراتی با بهکارگیری سیاست استراتژیک تجاری میاندیشند و برمبنای محاسبات دقیق و عقلایی به خلق مزیتهای نسبی تازه برای اقتصادشان کمک میکنند.ما نیز از این قافله نمیتوانیم برکنار بمانیم،اگر به افزایش سهم خود در تجارت بین المللی،دستیابی به رشد و توسعهء پویای اقتصادی و...میاندیشیم. به لحاظ اهمیت بحث«استراتژی جهش صادراتی»در این شماره نشریه«بررسیهای بازرگانی»سخنرانی دکتر محمد نهاوندیان معاون برنامهریزی و اطلاعرسانی وزارت بازرگانی و سرپرست مؤسسهء مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در نخستین همایش «شناخت استعدادهای بازرگانی اقتصادی استانها»که دیماه سال 1373 در مشهد برگزار شد،را به چاپ میرسانیم.
خلاصه ماشینی:
"اتخاذ سیاست استراتژیک تجاری برای نجات اقتصاد ملی الزامی است اشاره: در آستانۀ طراحی سومین برنامۀ پنج سالۀ توسعۀ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور، توجه جدی به اتخاذ سیاستهای تجاری دولت برای افزایش توان تجارت خارجی و بالا بردن سهم اقتصاد ملی در تجارت بین المللی،یگانه طریق جدا شدن از وابستگی ممتد اقتصاد کشور به نفت است.
در دنیای تجارت بین المللی امروز،دیگر بحث توسعۀ صادرات یا جایگزینی واردات مطرح نمیباشد،بلکه سیاستگزاران اقتصادی به اتخاذ استراتژی جهش صادراتی با بهکارگیری سیاست استراتژیک تجاری میاندیشند و برمبنای محاسبات دقیق و عقلایی به خلق مزیتهای نسبی تازه برای اقتصادشان کمک میکنند.
وی با اشاره به فرصت مناسبی که در بخش تجارت با کشورهای آسیای میانه و ماوراء قفقاز برای اقتصاد ایران فراهم شده،گفت:استفاده از این فرصت مشروط بر آن است که برای آیندۀ کشور سیاست استراتژیک تجاری داشته باشیم و آن را تحت الشعاع برخی نیازهای روزمره قرار ندهیم،بلکه بر سیاستهای کوتاهمدت و لحظهای فایق سازیم.
دکتر نهاوندیان در تشریح سیاست استراتژیک تجاری برای جهش صادراتی گفت:در تاریخ تفکر اقتصادی در بحثهای مربوط به سیاستهای تجاری، بهطور سنتی تقابلی بین بینش آزادسازی تجاری و بینش حمایتگرایی وجود داشته است.
وی افزود:در مطالعه و طراحی سیاستها،نباید تنها به وضعیت موجود صنایع کشور و ظرفیت تولید آن توجه داشت و اگر رشدی در سرمایهگذاری میشود،به این صورت باشد که ماشینآلات دیگری پهلوی ماشینآلات فعلی قرار گیرد،زیرا این دیگر سیاست استراتژیک و با نظر به بازار هدف تولید کردن،نخواهد بود."